Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4534
Title: Роль дизайн-освіти в становленні вітчизняного універсального дизайну
Other Titles: Role of Design Education in Development of National Universal Design
Authors: Яковець, Інна Олександрівна
Чугай, Наталія Миколаївна
Луговський, Олександр Федорович
Keywords: дизайн-освіта;інклюзія;універсальний дизайн;дизайн;design-education;inclusion;universal design;design
Issue Date: 2023
Publisher: Культура і сучасність
Abstract: Мета роботи полягає в проведенні системного дослідження сучасного стану функціонування універсального дизайну в Україні та визначенні ролі дизайн-освітніх осередків у його становленні. Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного методу, що дало змогу розкрити та піддати аналізу певні етапи становлення вітчизняного універсального дизайну, визначити роль дизайн-освіти в зазначених процесах. Наукова новизна. Уперше проведено порівняльний аналіз практичних напрацювань у сфері універсального дизайну представниками вітчизняного дизайн-освітнього простору та колег однієї з країн Європейського Союзу, а саме Польщі. Як один із чинників, що може вплинути на процес прискорення впровадження стратегічних принципів універсального дизайну в Україні, розглянуто інклюзію, спричинену війною. Висновки. Осмислення викликів, що постають перед сучасним вітчизняним дизайном загалом, та становлення універсального дизайну в умовах останніх подій дає привід для оптимізму, оскільки, як показано в дослідженні, дизайн-освітні осередки країни досить часто звертаються у своїх проєктах до теми універсального дизайну. Відповідно в умовах сучасних викликів процес становлення універсального дизайну як важливої складової суспільних процесів спирається на тверде підґрунтя. І хоча на певному етапі проблематика студентських проєктів, пов’язаних з інклюзією, не завжди відповідає принципам універсального дизайну, це не зменшує актуальність та суспільну значущість таких робіт. Важливим є те, щоб розвиток універсального дизайну створював мотиваційні фактори як для дизайнерів-практиків, так і майбутніх дизайнерів – і тоді така робота міститиме в собі потенціал для створення доданої вартості і робочих місць у сфері виробництва. Окрім цього, спричинена війною інклюзія дає поштовх освітнім дизайн-осередкам активніше долучатися до вирішення проблем відбудови країни у всіх аспектах життя суспільства. Тут може стати в пригоді досвід наших європейських колег та знайомство з їхніми розробками у сфері універсального дизайну.
The purpose of the article is to conduct a systematic study of the current state of universal design in Ukraine and to determine the role of design educational centres in its formation. The research methodology is based on the comparative method, which allowed revealing and analysing certain stages of the formation of national universal design and determine the role of design education in these processes. Scientific novelty. For the first time, a comparative analysis of practical developments in the field of universal design was conducted by representatives of the national design educational space and colleagues from one of the European Union countries, namely Poland. As one of the factors that may affect the process of accelerating the implementation of the strategic principles of universal design in Ukraine, the inclusion caused by the war was considered. Conclusions. Understanding the challenges faced by modern domestic design in general and the formation of universal design in the face of recent challenges gives reason for optimism, since, as shown in the study, design education centres in the country often refer to the topic of universal design in their projects. Accordingly, in the context of modern challenges, the process of establishing universal design as an important component of social processes is based on a solid foundation. Although at a certain stage the issues of student projects related to inclusion do not always comply with the principles of universal design, this does not diminish the relevance and social significance of such works. It is important that the development of universal design creates motivational factors for both practicing designers and future designers, and then such work will have the potential to create added value and jobs in the production sector. In addition, the inclusion caused by the war gives impetus to educational design centres to be more actively involved in solving the problems of rebuilding the country in all aspects of society. The experience of our European colleagues and familiarity with their developments in the field of universal design can be useful here.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4534
ISSN: 2226-0285 (print)
2409-0506 (online)
DOI: 10.32461/2226-0285.1.2023.286779
Issue: 1
First Page: 35
End Page: 41
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФКТМД)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.