Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4837
Title: Peculiarities of retail development in the context of a new paradigm of economic development
Other Titles: Особливості розвитку ритейлу в контексті нової парадигми розвитку економіки
Authors: Akhtoian, Arman
Keywords: network retail;retail market entities;digital economy;paradigm of sustainable development;trading companies;network interaction;мережевий ритейл;суб’єкти роздрібного ринку;цифрова економіка;парадигма сталого розвитку;торгові компанії;мережева взаємодія
Issue Date: 2023
Abstract: The article emphasizes the significant attention of scientists and practitioners to retail trade in modern conditions, its importance for maintaining social stability in the country. The peculiarities of retail development in the conditions of a new paradigm of economic development, which is characterized by sustainable development, digitalization of the economy, social responsibility, and partnership, are determined. Theoretical substantiation of issues of evolution, regularities and features of the development of retail and marketing activities of retail market entities in modern conditions, the role of retail in ensuring the social quality of life of the population in war conditions is the purpose of the article. The research used a set of such methods as monographic and dialectical, abstract-logical, comparison and generalization, graphic and tabular ones, which made it possible to achieve the goal set in the article. Theoretical approaches to the concepts of "retail trade" and "retail" are substantiated, and it is determined that scientists separate retail into a separate economic category and believe that it has its own economic meaning and differences. Attention is focused on the rapid response of organized retail to the effects of the external environment, due to the fact that it is an open system, includes in its structure trading establishments of various formats and sizes, and uses multiple models of interaction with consumers, manufacturers, suppliers, and the public. Network retail as a form of organization of mass retail trade is characterized, and the classification of networks with the author's criterion characteristic "by the place of legal registration of the final beneficiary" being highlighted is summarized. Attention is focused on the performance of classic functions by retail: intermediary one; promotion of goods and services; sales promotion; ensuring ease of purchase; ensuring customer loyalty; making a profit, however, because of the war, retailers in Ukraine have two more important functions - ensuring social quality of life of the population and providing food for the Security and Defense Forces of Ukraine. The study of the essence, functions and features of retail, marketing tools that are transformed in the context of the implementation of the provisions of the new paradigm of economic development is important for the rapid adaptation of retail market players to modern conditions of development. ,
В статті наголошується на значній увазі науковців і практиків до роздрібної торгівлі в сучасних умовах, її важливості для збереження соціальної стабільності в країні. Визначено особливості розвитку ритейлу в умовах нової парадигми розвитку економіки, яка характеризується сталим розвитком, цифровізацією економіки, соціальною відповідальністю, партнерством. Метою статті є теоретичні обгрунтування питань еволюції, закономірностей та особливостей розвитку ритейлу та маркетингової діяльності суб’єктів ритейл-ринку в сучасних умовах, ролі ритейлу у забезпеченні соціальної якості життя населення в умовах війни. В дослідженні було використано сукупність таких методів, як монографічний та діалектичний, абстрактно-логічний, порівняння, та узагальнення, графічний і табличний, що дозволило досягти поставленої в статті мети. Обгрунтовано теоретичні підходи до понять «роздрібна торгівля» та «ритейл» і визначено, що науковці виокремлюють ритейл в окрему економічну категорію та вважають, що вона має свій економічний зміст та відмінності. Акцентовано увагу на швидкому реагуванні організованого ритейлу на впливи зовнішнього середовища, що зумовлено тим, що він є відкритою системою, включає в свою структуру торговельні заклади різних форматів та розмірів і використовує множинні моделі взаємодії зі споживачами, виробниками, постачальниками, громадськістю. Озарактеризовано мережевий ритейл як форму організації масової роздрібної торгівлі та узагальнено класифікацію мереж з виокремленням авторської критеріальої ознаки «за місцем юридичної реєстрації кінцевого бенефіціара». Акцентовано увагу на виконанні ритейлом класичних функцій: посередницької; просування товарів та послуг; стимулювання збуту; забезпечення зручності купівлі; забезпечення лояльності клієнтів; отримання прибутку, проте через війну у ритейлерів в Україні з’явилися ще дві важливі функції – забезпечення соціальної якості життя населення та продуктове забезпечення Сил безпеки і оборони України. Дослідження сутності, функцій та особливостей ритейлу, маркетингових інструментів, які трансформуються в контексті імплементації положень нової парадигми розвитку економіки, є важливим для швидкої адаптації гравців ритейл-ринку до сучасних умов розвитку.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4837
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.62660/ebcstu/4.2023.56
Issue: 71
First Page: 56
End Page: 68
Appears in Collections:Випуск 71

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-2_титул_71 із новим сайтом.pdf440.93 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
3-4_зміст.pdf201.77 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
56-68_Akhtoian.pdf422.01 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.