Please use this identifier to cite or link to this item: http://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/97
Title: Економіко-математичні методи в маркетинговій діяльності підприємства
Other Titles: ECONOMETRIC METHODS IN ENTERPRISE MARKETING ACTIVITIES
Authors: Коломицева, Олена Віталіївна
Пальонна, Тетяна Анатоліївна
Бурцева, Тетяна Іванівна
Keywords: модель;моделювання;математичні методи;економіко-математичне моделювання;маркетинг;управління;маркетингова діяльність;підприємство;model;modeling;mathematical methods;econometric modeling;marketing;management;marketing activities;enterprise
Issue Date: 2016
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія "Економічні науки"
Abstract: У статті показано важливість економіко-математичних методів у маркетинговій діяльності підприємства. Показано роль математичного моделювання економічних об’єктів і процесів у забезпеченні прийняття управлінських рішень, у вирішенні задач маркетингу. Проведено аналіз основних методів економіко-математичного моделювання. Наведено напрями їх використання в управлінні підприємством, у підвищенні якості та ефективності діяльності маркетингових служб. Показано роль економіко-математичних моделей у знаходженні шляхів удосконалення економічної інформації, що веде до спрощення розв'язку системи задач планування й управління, інтенсифікації та підвищення точності економічних розрахунків у маркетингових дослідженнях
Econometric modeling is a universal tool for research and analysis of production, financial and eco- nomic processes and phenomena ,which helps today to provide effective management by the entire economic and production system. The use of mathematical methods can increase the quality and efficiency of enter- prise marketing services, improves the processes of production management, logistics, sales, shows ways to identify optimal solutions and regulation of economic processes. In modern marketing, balance and optimi- zation problems, econometric and inventory management models, models for analyzing and forecasting of consumer demand and consumption, queuing theory, game theory, and others are widely used. In the article the importance of econometric methods in enterprise marketing activities is shown. The role of mathematical modeling of economic objects and processes in maintaining of management decision- making, solving of marketing problems is specified. The analysis of the main methods of econometric model- ing is carried out. The directions of their use in enterprise management, to improve the quality and effective- ness of marketing services, are pointed out. The role of econometric models to find the ways of economic data improving, that leads to simplification of the solution of planning and management problems, intensifi- cation and improvement of economic calculations accuracy in marketing research, is shown
URI: http://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/97
ISSN: 2306-4420
Volume: 1
Issue: 41
First Page: 5
End Page: 9
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФЕУ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Статья Коломицева Пальонна Бурцева.pdf254.46 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.