Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1501
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorБондар, Тамара-
dc.date.accessioned2020-09-23T10:05:30Z-
dc.date.available2020-09-23T10:05:30Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2707-0573-
dc.identifier.issn2707-112Х (online)-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1501-
dc.description.abstractУ статті подано концептуальний аналіз педагогічного терміна «готовність», що є стрижневим поняттям соціально-когнітивної теорії канадсько-американського вченого А. Бандури (A. Bandura), теорії соціального научіння Дж. Роттера (J. Rotter); запропоновано авторський переклад тріади визначень термінів «готовність», «професійна готовність», «психологічна готовність», що потребують залучення англійських лексем «efficacy», «teacher’s efficacy», «self-efficacy».uk_UA
dc.description.abstractBeing a key concept of A. Bandura’s social cognitive theory and J. Rotter’s social learning theory, the notion of efficacy has recently attracted researchers’ attention in Ukraine. However, inadequate translation of A. Bandura’s terms «efficacy» and «self-efficacy» into Ukrainian seems to have added many semantically inaccurate concepts to the bulk of psychological and educational terms. Instead of using common terms «готовність», «психологічна готовність» that infer a well-established connotation, researchers in Ukraine coined a new pedagogical term «самоефективність» using a word for word translation. On the other hand, when translating scholarly annotations into English, Ukrainian researchers use terms «readiness», «preparedness», and «willingness» when referring to A. Bandura’s efficacy and self-efficacy. This creates misunderstandings in the national and international scholarly discourse; it has also established the new research topic of «self-efficiency» in Ukraineuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherLanguage: codification, competence, communicationuk_UA
dc.subjectготовністьuk_UA
dc.subjectпрофесійна готовністьuk_UA
dc.subjectпсихологічна готовністьuk_UA
dc.subjectпедагогічні терміниuk_UA
dc.subjectкалькуванняuk_UA
dc.subjectефективністьuk_UA
dc.subjectсамоефективністьuk_UA
dc.subjectefficacyuk_UA
dc.subjectteacher efficacyuk_UA
dc.subjectself-efficacyuk_UA
dc.subjecteducational termsuk_UA
dc.subjectword for word (literal, verbatim) translationuk_UA
dc.subjectefficiencyuk_UA
dc.subjectself-efficiencyuk_UA
dc.titleГотовність як психолого-педагогічний концепт: труднощі перекладуuk_UA
dc.title.alternativeThe notion of efficacy as a psychological pedagogical concept: translation difficultiesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue1(2)uk_UA
dc.citation.spage7uk_UA
dc.citation.epage20uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2707-0573.1(2).2020.205532-
Располагается в коллекциях:№1(2)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
4.pdfБондар312.22 kBAdobe PDFЭскиз
Просмотреть/Открыть
Зміст.pdf238.51 kBAdobe PDFЭскиз
Просмотреть/Открыть
Титул.pdf421.27 kBAdobe PDFЭскиз
Просмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.