Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1501
Полная запись метаданных
Поле DC | Значение | Язык |
---|---|---|
dc.contributor.author | Бондар, Тамара | - |
dc.date.accessioned | 2020-09-23T10:05:30Z | - |
dc.date.available | 2020-09-23T10:05:30Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.issn | 2707-0573 | - |
dc.identifier.issn | 2707-112Х (online) | - |
dc.identifier.uri | https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1501 | - |
dc.description.abstract | У статті подано концептуальний аналіз педагогічного терміна «готовність», що є стрижневим поняттям соціально-когнітивної теорії канадсько-американського вченого А. Бандури (A. Bandura), теорії соціального научіння Дж. Роттера (J. Rotter); запропоновано авторський переклад тріади визначень термінів «готовність», «професійна готовність», «психологічна готовність», що потребують залучення англійських лексем «efficacy», «teacher’s efficacy», «self-efficacy». | uk_UA |
dc.description.abstract | Being a key concept of A. Bandura’s social cognitive theory and J. Rotter’s social learning theory, the notion of efficacy has recently attracted researchers’ attention in Ukraine. However, inadequate translation of A. Bandura’s terms «efficacy» and «self-efficacy» into Ukrainian seems to have added many semantically inaccurate concepts to the bulk of psychological and educational terms. Instead of using common terms «готовність», «психологічна готовність» that infer a well-established connotation, researchers in Ukraine coined a new pedagogical term «самоефективність» using a word for word translation. On the other hand, when translating scholarly annotations into English, Ukrainian researchers use terms «readiness», «preparedness», and «willingness» when referring to A. Bandura’s efficacy and self-efficacy. This creates misunderstandings in the national and international scholarly discourse; it has also established the new research topic of «self-efficiency» in Ukraine | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | Language: codification, competence, communication | uk_UA |
dc.subject | готовність | uk_UA |
dc.subject | професійна готовність | uk_UA |
dc.subject | психологічна готовність | uk_UA |
dc.subject | педагогічні терміни | uk_UA |
dc.subject | калькування | uk_UA |
dc.subject | ефективність | uk_UA |
dc.subject | самоефективність | uk_UA |
dc.subject | efficacy | uk_UA |
dc.subject | teacher efficacy | uk_UA |
dc.subject | self-efficacy | uk_UA |
dc.subject | educational terms | uk_UA |
dc.subject | word for word (literal, verbatim) translation | uk_UA |
dc.subject | efficiency | uk_UA |
dc.subject | self-efficiency | uk_UA |
dc.title | Готовність як психолого-педагогічний концепт: труднощі перекладу | uk_UA |
dc.title.alternative | The notion of efficacy as a psychological pedagogical concept: translation difficulties | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.citation.issue | 1(2) | uk_UA |
dc.citation.spage | 7 | uk_UA |
dc.citation.epage | 20 | uk_UA |
dc.identifier.doi | 10.24025/2707-0573.1(2).2020.205532 | - |
Располагается в коллекциях: | №1(2) |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
4.pdf | Бондар | 312.22 kB | Adobe PDF | ![]() Просмотреть/Открыть |
Зміст.pdf | 238.51 kB | Adobe PDF | ![]() Просмотреть/Открыть | |
Титул.pdf | 421.27 kB | Adobe PDF | ![]() Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.