Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2404
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМартінович, Віктор Геннадійович-
dc.contributor.authorРуденко, Оксана Анатоліївна-
dc.date.accessioned2021-06-30T11:44:50Z-
dc.date.available2021-06-30T11:44:50Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2524-0072-
dc.identifier.urihttps://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/116-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2404-
dc.description.abstractУ статті розглядаються ознаки виникнення та шляхи подолання криз в системі державного управління України та її вплив на ефективність проведення адміністративних реформ. Зазначено, що класифікацію типів систем державного управління країн можна провести за структурними, структурно-функціональними, функціонально-культурними чинниками та адміністративною культурою, що нерідко призводять до появи кризового стану із середини системи управління. Досвід країн Європейського Союзу свідчить, незважаючи на те, що не існує однієї оптимальної уніфікованої моделі організації державного управління, уникнення кризових процесів, посилити адміністративну спроможність можливо лише за умови консолідації всіх політичних сил. Аналіз цього досвіду є надзвичайно корисним для формування та реалізації шляхів подолання криз в системі державного управління.uk_UA
dc.description.abstractВ статье рассматриваются признаки возникновения и пути преодоления кризисов в системе государственного управления Украины и ее влияние на эффективность проведения административных реформ. Отмечено, что классификацию типов систем государственного управления стран можно провести по структурным, структурно-функциональными, функционально-культурными факторами и административной культурой, нередко приводят к появлению кризисного состояния с середины системы управления. Опыт стран Европейского Союза показывает, несмотря на то, что не существует одной оптимальной унифицированной модели организации государственного управления, во избежание кризисных процессов, усилить административную способность возможно лишь при условии консолидации всех политических сил. Анализ этого опыта является чрезвычайно полезным для формирования и реализации путей преодоления кризисов в системе государственного управления.uk_UA
dc.description.abstractThe article considers the signs of emergence and ways to overcome crises in the system of public administration of Ukraine and its impact on the effectiveness of administrative reforms. It is noted that the classification of types of public administration systems can be carried out by structural, structural-functional, functional-cultural factors and administrative culture, which often lead to a crisis from the middle of the management system. The experience of the European Union shows that, despite the fact that there is no single unified model of public administration, avoidance of crisis processes, strengthen administrative capacity is possible only if all political forces are consolidated. The analysis of this experience is extremely useful for the formation and implementation of ways to overcome crises in the public administration system. The economic basis of the political crisis in Ukraine and its regions is oligarchic property, whose representatives control the system of public administration, local self-government and the political system of the country. Such a symbiosis in the face of opposition from domestic oligarchs has led to the lowest social development among the leading CIS countries. Ukraine's profitability is three times lower than in Russia and three times lower than in Belarus. The most likely scenario for overcoming the political crisis is to unite the oligarchic interests of the representatives of Ukraine and other states. In any case, the problem of low profitability of the country is not eliminated. To solve it, it is necessary to create a fundamentally new ownership structure as the economic basis for successful socio-economic development. Thus, the principles of effective anti-crisis public administration should be: scientific analysis and forecasting of trends; methodology for developing risky solutions; the quality of the anti-crisis program; strategy in management; the art of crisis management; professionalism of crisis management; efficiency, flexibility of management, time factor; crisis monitoring and human factor: staff, values, motivation.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЕкономіка та суспільствоuk_UA
dc.subjectдержавне управлінняuk_UA
dc.subjectкризаuk_UA
dc.subjectорганізаційна структураuk_UA
dc.subjectструктурні чинникиuk_UA
dc.subjectадміністративна реформаuk_UA
dc.subjectгосударственное управлениеuk_UA
dc.subjectкризисuk_UA
dc.subjectорганизационная структураuk_UA
dc.subjectструктурные факторыuk_UA
dc.subjectадминистративная реформаuk_UA
dc.subjectpublic administrationuk_UA
dc.subjectcrisisuk_UA
dc.subjectorganizational structureuk_UA
dc.subjectstructural factorsuk_UA
dc.subjectadministrative reformuk_UA
dc.titleОзнаки виникнення криз в системі державного управлінняuk_UA
dc.title.alternativeSigns of crisis in the public governance systemuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue22uk_UA
dc.identifier.doi10.32782/2524-0072/2020-22-74-
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФЕУ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
116-Текст статті-111-1-10-20210216 (2).pdf323.09 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.