Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/267
Title: Філософсько-естетична проблематика та поетика прози Петера Гандке
Other Titles: Философско-эстетическая проблематика и поэтика прозы Петера Хандке
The philosophical-aesthetic problems and poetics of Peter Handke’s prose
Authors: Орлова, Марина Олександрівна
Keywords: Петер Гандке;філософсько-естетична проблематика;еволюція “Я-суб’єкта”;“нова суб’єктивність”;философско-эстетическая проблематика;эстетические основы;эволюция “Я-субьекта”;гармонизация;раскол;протагонист;мировоззрение;контекст;“новая субъективность”;philosophical-aesthetic problems;aesthetic basis;evolution of “I-subject”;harmonization;narrative;narrator;protagonist;context;“New Subjectivity”
Issue Date: 2008
Abstract: Дисертація становить перший у вітчизняному та зарубіжному літературознавстві комплексний аналіз прозових творів визначного австрійського письменника сучасності Петера Гандке. Домінантою дослідження, в ході якого використовувались елементи герменевтичного методу, структуралістських підходів та засади рецептивної естетики, стало визначення філософсько-естетичної проблематики та поетики прозового доробку автора 60-80-х років ХХ ст. У результаті дослідження встановлюються точки перетину й розбіжності між викладеними в теоретичних працях естетичними засадами та їх утіленням у творах, простежується творча еволюція. Ключем для розкриття особливостей системи художніх засобів, що характеризує прозу Гандке, служить аналіз основних рис світогляду митця, а також літературно-естетичні тенденції, що були актуальними в період його творчості. Прозовий доробок письменника представлений на тлі історико-літературного розвитку німецькомовних країн аналізованого періоду, а саме в контексті літератури “нової суб’єктивності”. Вперше в українському літературознавстві здійснено спробу визначити основні етапи еволюції “Я-суб’єкта” в творах Гандке. З’ясовано, що гандківський протагоніст еволюціонуе від розколу між власним “Я” і зовнішнім світом до власне гармонізації цих стосунків.
Диссертация представляет собой первый в отечественном и зарубежном литературоведении комплексный анализ прозаических произведений ведущего австрийского писателя современности Петера Хандке. Исследование, в ходе которого использовались элементы герменевтического метода, структуралистских подходов и основы рецептивной эстетики, сконцентрировано на определении философско-эстетической проблематики и поэтики прозаического наследия автора 60-80-х годов ХХ ст. В результате исследования устанавливаются точки пересечения и расхождения между изложенными в теоретических работах писателя эстетическими принципами и их реализацией в произведениях, прослеживается творческая эволюция. Ключом к раскрытию особенностей системы художественных средств, которые характеризуют прозу Хандке, служит анализ основных черт мировоззрения писателя, а также 18 литературно-эстетические тенденции, актуальные в период его творчества. Художественная проза автора представлена на фоне историко-литературного развития немецкоязычных стран анализируемого периода, а именно в контексте литературы “новой субъективности”. Впервые в украинском литературоведении совершена попытка определить основные этапы эволюции “Я-субьекта” в произведениях Хандке. Установлено, что протагонист эволюционирует от раскола между собственным “Я” и окружающим миром до гармонизации этих отношений.
The thesis is the first integrated analysis of the prose of an outstanding Austrian writer of the present Peter Handke in both domestic and foreign study of literature. The dominating idea of the investigation, in the course of which some elements of hermeneutics method were used, structuralism approaches and the basis of receptive esthetics becomes the determination of philosophical-aesthetic problems and poetics of the author’s prose of 60-80th of 20th century. In the course of investigation points of contradiction and coincidence between aesthetic basis, described in theoretical works and their embodiment in the works are determined, the development of creative evolution is also traced. The key to disclosing of peculiarities of descriptive system means, which is characteristic to Handke’s prose, is the analysis of the main features of attitude of the author, and also literature-aesthetic tendencies which were actual during the period of his creative work. The prose of the author is presented in the process of general historical-literature development of German-speaking countries of the period analyzed, i.e. in the context of literature of “New Subjectivity”. This literary phenomenon is minutely examined in the work, which has not been investigated in the Ukrainian study of literature yet. The analysis of creative work of Austrian writer Peter Handke conducted in the thesis investigation, namely prose of 60-80th of 20th century from the point of view of philosophic-aesthetic problems and poetics, based on assumption of “New Subjectivity”, provides a possibility to take certain conclusions. Allocation of the main regularities of P.Handke’s prose artistic system development, and also determination of dominants of creative evolution of the writer, transformations of artistic-aesthetic basis give grounds to separate the authors’ prose into three phases: 1. experimental searches (60th) – novels “Hornets”, “The Peddler”; 2. subjectivity of the writer’s works (70th) – works “The Goalie’s Anxiety at the Penalty Kick” (1970), “A Sorrow Beyond Dreams” (1972), “The Left-Handed Woman” (1976), “A Moment of True Feeling” (1975), “Short Letter, Long Farewell” (1972 ); 3. refusal from mainly subjective orientation of the works, from description of aloof protagonist for the sake of searching for new aspects of cooperation “I-subject” (80th) – tetrology “Slow Journey Home”, namely novels “ Slow Journey Home ” (1979), “The Lesson of Sainte Victoire” (1980), “Children’s Story” (1981) and also dramatic poem “Through the Villages” (1981). For the first time in Ukrainian study of literature an attempt has been made to determine main phases of evolution of “I-subject” in the works of Austrian writer. It was discovered that the genesis of Handke’s protagonist from splitting between personal “Ego” and external world to harmonization of these relation, associatited with the looking for the means, whith the help of which the subject constitues his social environment and incide of which receives his meaning and value. And the conducted analysis of the works states that the characters of Handke posses the possibility to describe themselves and their experience in the form of coherent story, constructed according to the laws of genre organisation of artistic text, i.e. narrative is presented as a possible way of subjectivity expression. This is the reason why narrator acts as a man of staw, which substitutes, replaces the author by himself. He is the character, which is inserted to the text, bearing only formal nature and categorically opposed to “concrete” or “real” author. It means that narrator performs in works the role of one of narrative instance. His presence in the text is mentioned by certain signes or tracs.
URI: http://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/267
Number of Pages: 19
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФГТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orlova.pdfАвтореферат дисертації470.05 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.