Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2854
Название: Освіта дорослих у ретроспективі: європейський історичний аспект питання
Авторы: Махиня, Наталія Володимирівна
Ключевые слова: освіта дорослих;освіта упродовж життя;професійна підготовка;нео-лібералізм;критичний радикалізм;adult education;lifelong learning;professional training;neo-liberal approach;critical-radical approach
Дата публикации: 2015
Издательство: Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка, соціальна робота
Краткий осмотр (реферат): У статті проаналізовані основні етапи становлення системи освіти дорослих. Акцент зроблено на європейських особливостях розвитку. Наведені заклади, які надавали освітні послуги, компанії, що ініціювали розвиток кваліфікації працівників, та умови, за яких відбувалося становлення освіти упродовж життя. Увагу акцентовано на потрактуванні основних понять і термінології педагогічного напряму. Автор вивчає дві основні освітні парадигми – неолібералізм та критичний радикалізм, характеризує місце освіти дорослих за таких парадигм.
The article analyses the main stages of adult education formation. The accent is made on European peculiarities of development. Adult education is becoming increasingly interesting to people from every population level. It became the reality with the advent of industrial society. The work deals with the development of adult education in the period from the XVIII century to the late XX century. Examples showing schools and training centers for adults or young learners, the expansion of forms of educational societies are given. Main infl uences and effects of two world wars on lifelong learning are discovered. The author explains great importance of the 1974 Convention no. 140 approved by International Labour Offi ce as it was aimed to introduce employees’ rights to free time for training through paid study permits on a global stage. Considerable variations in terminology and defi nitions of adult education are studied. The rich variety of approaches can be traced back to two principal paradigms: the neoliberal and the critical-radical. In neo-liberal approach, training is seen as an individual process. The function of lifelong education in critical-radical approach is in transforming social conditions and intellectual development.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2854
Выпуск: 37
Первая страница: 111
Последняя страница: 113
Располагается в коллекциях:Наукові публікації викладачів (ФГТ)



Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.