Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3527
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКлючка, Світлана Іванівна-
dc.contributor.authorСтаровойтенко, Наталія Василівна-
dc.contributor.authorЧемерис, Інгріда Альгімантівна-
dc.date.accessioned2022-01-26T09:13:27Z-
dc.date.available2022-01-26T09:13:27Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2076-586X (print)-
dc.identifier.issn2524-2660 (online)-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3527-
dc.description.abstractОднією з провідних форм навчально-виховного процесу в університеті виступає гурткова робота, яка стимулює розвиток науково-практичних навичок, що, в свою чергу, підвищує якість підготовки та виховання фахівців в сфері лісівничої справи, які б могли, відповідно до конкретної ситуації, креативно застосовувати свої здібності в практичній діяльності для досягнення поставленої мети. Під час гурткової роботи в студентів є можливість закріпити на практиці методи вивчення складу та структури фітоценозів, вміння користуватись шкалами для визначення рясності виду, володіння методиками флористичного аналізу видового складу фітоценозу, визначення рясності за О. Друде, комбінованого балу Ж. Браун-Бланке, життєвості, життєвої форми, трапляння, постійність видів у фітоценозах. Науково-дослідницька діяльність студентів виступає невід'ємним інтегрованим компонентом підготовки кваліфікованих фахівців, які здатні самостійно вирішувати професійні та наукові завдання проблемного характеру.uk_UA
dc.description.abstractSummary. Introduction. The research work of students is a prior factor in ensuring proper training and education of the specialists in the forestry field. The approach reveals the possibility of forming professional and personal qualities necessary for the implementation of practical skills in a particular workplace. The encouragement to work in a group lays the foundations for the students’ creative potential in the field of solving up-to-the-minute problems of research work. The purpose of the article is to analyze the methodological aspects of a group work of university students as a basis for the formation of their research work and the prerequisite for the education of scientific potential during professional training. Results. Considering the analysis of scientific and pedagogical research, one may state that the concept of "student club" reflects the association of students on a voluntary basis. The essence and content of the paper elucidates the aspects of understanding of main objectives of the stated problem. During the search, students receive instructions and explanations for their further research tasks. At the final stage, the work of students ends with the mandatory submission of a report and an announcement at a meeting of the club or at a scientific conference as well. The main purpose of the organization and development of students’ research activities is to increase the level of scientific education of graduated specialists. Originality. We believe, the student SCIENTIFIC club unites the research activities of the students and teachers of the department, which results in expansion and formation of creative abilities of all participants of the process. The activity successfully develops basic competencies and covers a whole range of interconnected components, terms, factors, and ways that determine the development of a personality. As a result, the student's professional competence in the field of forestry is formed. Conclusion. Thus, the group work in the field of geobotany is complex; it is a prerequisite for solving applied problems in the field of nature management as well. Students’ research activity is a prerequisite for the educational process, an integral part of the training of qualified professionals who are capable of solving professional and scientific problems of a problematic nature independently and without interference. Practical activity of environmental nature is a result of the well-formed scientific and practical work, which covers a transition from knowledge, skills, and abilities to the practical implementation of the tasks.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherВісник ЧНУ ім. Б. Хмельницького. Серія: Педагогічні наукиuk_UA
dc.subjectгурткова роботаuk_UA
dc.subjectструктура фітоценозівuk_UA
dc.subjectфлористичний аналізuk_UA
dc.subjectкомбінований бал Ж. Браун-Бланкеuk_UA
dc.subjectнауково-практичнінавичкиuk_UA
dc.subjectкреативністьuk_UA
dc.subjectвидовий склад фітоценозуuk_UA
dc.subjectвизначення рясності за О. Друдеuk_UA
dc.subjectgroup workuk_UA
dc.subjectscientific and practical skillsuk_UA
dc.subjectcreativityuk_UA
dc.subjectstructure of plant communitiesuk_UA
dc.subjectfloristic analysisuk_UA
dc.subjectspecies composition of a plant communityuk_UA
dc.subjectdetermination of abundance by Drudeuk_UA
dc.subjectBraun-Blanquet combined scoreuk_UA
dc.titleСтудентський науковий гурток як передумова розкриття наукового потенціалу молодих фахівців спеціальності «Лісове господарство»uk_UA
dc.title.alternativeStudent scientific club as a prerequisite for the scientific potential disclosure of young professionals of the forestry specialtyuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue2uk_UA
dc.citation.spage200uk_UA
dc.citation.epage205uk_UA
dc.identifier.doi10.31651/2524-2660-2021-2-200-205-
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (БФ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document.pdf290.48 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.