Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4986
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРилова, Ольга Юріївна-
dc.date.accessioned2024-09-09T09:28:06Z-
dc.date.available2024-09-09T09:28:06Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2410-3071 (print)-
dc.identifier.issn2415-7295 (online)-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4986-
dc.description.abstractУ статті акцентовано увагу на тому, що стрімкі соціально-економічні, політичні, технологічні та культурні перетворення, які сьогодні відбуваються у світі, значною мірою стосуються сфери вищої освіти. Розглянуто основні тенденції розвитку вищої освіти, які сформувалися протягом останніх двадцяти років. Зокрема, йдеться про глобалізацію, або конвергенцію та інтеграцію національних систем, маркетизацію, або посилення конкуренції між установами, та масовізацію, або диверсифікацію галузі та розширення доступу до вищої освіти для широких верств населення незалежно від національності, віку, соціального статусу. Зазначено, що всі ці процеси ведуть до формування єдиного освітнього простору шляхом уніфікації окремих систем вищої освіти та нівелювання їхніх відмітних ознак і запровадження стандартів. Наголошено на серйозних змінах у структурі та сфері управління закладами вищої освіти, перегляді змісту освітніх програм та навчальних планів, зменшенні державного регулювання та нових механізмах фінансування. Прослідковано зв’язок між ключовими тенденціями розвитку вищої освіти у ХХІ столітті та посиленням уваги до проблеми її якості. Підкреслено, що серйозним викликом залишається відсутність однозначного визначення поняття якості вищої освіти та чітких критеріїв її забезпечення. Проаналізовано основні підходи до тлумачення поняття якості вищої освіти, представлені в науковій літературі. Констатовано, що забезпечення якості вищої освіти є складним динамічним процесом, який передбачає такі процедури, як контроль, оцінювання, вимірювання, підвищення рівня та звітність. Задля цього у багатьох країнах світу, в тому числі в Україні, створюються національні агентства із забезпечення якості вищої освіти, розробляються формальні стандарти якості та здійснюються спеціальні процедури перевірки як на рівні закладів вищої освіти загалом, так і на рівні освітніх програм зокрема, а іноді на обох рівнях разом.uk_UA
dc.description.abstractThe article presented by the author focuses attention on the rapid socio-economic, political, technological and cultural transformations that are taking place in the modern world, and largely relate to the field of higher education. Considers the main worldwide higher education trends that have formed during the past twenty years. These include globalization, or convergence and integration between national systems; marketization, or intensification of competition between institutions; and massification, or diversification of the industry and expanding access to higher education for broad sector of the population, regardless of age, social status, etc. It is noted that all these processes lead to the setting up of single higher education area through unite a large number of individual systems and unifies them by leveling out distinctive features and lowering standards. The article emphasizes the significant transformations in the structure and management of higher education institutions, revision of the content of academic programs and curricula, reduction of state regulation and new funding mechanisms. The connection between the key higher education trends in the XXI century and greater focus on quality in higher education is traced. The author underline that the answer for the question “What is quality in higher education?” became the serious challenge. There is no unified definition or single measure for quality in higher education. The main attempting to explain and systematize the concept of quality in higher education presented in the scientific literature are analyzed. At the same time, it is shown that quality assurance in higher education is a complex dynamic process, which includes such procedures as such as control, evaluation, measurement, quality improvement and accountability. To this aim, in many countries, including Ukraine, national agencies quality assurance in higher education are opened, formal quality standards are implemented and specific review procedures at the level of higher education institutions or at the level of academic programs, or both.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherАктуальні проблеми філософії та соціологіїuk_UA
dc.subjectтенденції розвитку вищої освітиuk_UA
dc.subjectглобалізація вищої освітиuk_UA
dc.subjectмаркетизація вищої освітиuk_UA
dc.subjectмасовізація вищої освітиuk_UA
dc.subjectякість вищої освітиuk_UA
dc.subjecthigher education trendsuk_UA
dc.subjectglobalization of higher educationuk_UA
dc.subjectmarketization of higher educationuk_UA
dc.subjectmassification of higher educationuk_UA
dc.subjectquality in higher educationuk_UA
dc.titleСвітові тенденції розвитку вищої освіти та її якістьuk_UA
dc.title.alternativeThe worldwide higher education trends and quality in higher educationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue32uk_UA
dc.citation.spage98uk_UA
dc.citation.epage102uk_UA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32837/apfs.v0i32.1033-
Appears in Collections:Навчальні видання (ФГТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18.pdf170.66 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.