Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5345
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Zakharova, Oksana | - |
dc.contributor.author | Usyk, Liudmyla | - |
dc.contributor.author | Petchenko, Oksana | - |
dc.contributor.author | Захарова, Оксана Володимирівна | - |
dc.contributor.author | Усик, Людмила Миколаївна | - |
dc.contributor.author | Петченко, Марина | - |
dc.date.accessioned | 2025-02-03T10:19:05Z | - |
dc.date.available | 2025-02-03T10:19:05Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.issn | 1727-7051 (print) | - |
dc.identifier.issn | 1810-5467 (online) | - |
dc.identifier.uri | https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5345 | - |
dc.description.abstract | Ukraine must search for efficient tools to accelerate the economic recovery in the postwar period. The workforce equipped with future skills is globally considered to be able to accelerate the pace of innovative growth and achieve the goals of Industry 4.0. This study aims to identify key skills of tomorrow and outline the ways in which these skills can be strengthened at Ukrainian universities. The skills of tomorrow that the Ukrainian standard for higher education recommends the universities include in the existing and new educational programs in various specialties were divided into five groups depending on their nature. Moreover, they were mapped following sustainable development goals to comprehensively assess their ability to promote each goal. Thus, the concept of a ‘future skill’ has been defined to contain aspects such as sustainability, skills, Industry 4.0, energy, education, energy efficiency, productivity, and creativity. The relationships between each future skill and its ability to facilitate sustainable development goals were described, and possible problematic areas were identified. Finally, the paper revealed that the skills able to boost the economy, which is specifically relevant for the post-war recovery of Ukraine, are not satisfactorily represented in Ukrainian higher education. Therefore, to make the Ukrainian higher education system a decisive factor in post-war recovery, it should shift the focus from solely hard skills to the skills of the future. | uk_UA |
dc.description.abstract | Україна мусить шукати ефективні інструменти для прискорення відновлення економіки в післявоєнний період. У всьому світі вважається, що робоча сила, що володіє навичками майбутнього, здатна прискорити темпи інноваційного зростання і досягти цілей Індустрії 4.0. Мета цього дослідження – визначити ключові навички завтрашнього дня і намітити шляхи, за допомогою яких ці навички можуть бути посилені в українських університетах. Навички завтрашнього дня, які український стандарт вищої освіти рекомендує університетам включати в наявні та нові освітні програми за різними спеціальностями, були розділені на п’ять груп залежно від їхнього характеру. Щобільше, вони були промаповані відповідно до цілей сталого розвитку, аби всебічно оцінити їхню здатність сприяти досягненню кожної цілі. Отож, концепція «навички майбутнього» була визначена як така, що охоплює такі аспекти, як стійкість, професійні навички, Індустрія 4.0, енергетика, освіта, енергоефективність, продуктивність та креативність. Описані взаємозв’язки між кожною навичкою майбутнього та її здатністю сприяти досягненню цілей сталого розвитку, а також визначено можливі проблемні сфери. Нарешті, у статті виявлено, що навички, здатні стимулювати економіку, що особливо важливо для повоєнного відновлення України, недостатньо представлені у сфері вищої освіти України. Тому, аби українська система вищої освіти стала вирішальним чинником у повоєнному відновленні, вона має змістити акцент із виключно hard skills на навички майбутнього. | uk_UA |
dc.language.iso | en | uk_UA |
dc.publisher | Problems and Perspectives in Management | uk_UA |
dc.subject | Industry 4.0 | uk_UA |
dc.subject | sustainable development | uk_UA |
dc.subject | university | uk_UA |
dc.subject | research | uk_UA |
dc.subject | standard of higher education | uk_UA |
dc.subject | knowledge | uk_UA |
dc.subject | economy | uk_UA |
dc.subject | innovation | uk_UA |
dc.subject | Індустрія 4.0 | uk_UA |
dc.subject | сталий розвиток | uk_UA |
dc.subject | університет | uk_UA |
dc.subject | наукові дослідження | uk_UA |
dc.subject | стандарт вищої освіти | uk_UA |
dc.subject | знання | uk_UA |
dc.subject | економіка | uk_UA |
dc.subject | інновації | uk_UA |
dc.title | Assessing the ability of Ukrainian higher education to offer key skills of tomorrow | uk_UA |
dc.title.alternative | Оцінювання здатності української вищої освіти пропонувати ключові навички завтрашнього дня | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.citation.volume | 23 | uk_UA |
dc.citation.issue | 2-si | uk_UA |
dc.citation.spage | 24 | uk_UA |
dc.citation.epage | 37 | uk_UA |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.21511/ppm.23(2-si).2025.03 | - |
Appears in Collections: | Наукові публікації викладачів (ФЕУ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PPM_2025_02(si)_Zakharova.pdf | 653.85 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.