Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/605
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБереза, Людмила Олександрівна-
dc.date.accessioned2019-06-12T18:12:24Z-
dc.date.available2019-06-12T18:12:24Z-
dc.date.issued2019-04-25-
dc.identifier.urihttp://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/605-
dc.description.abstractУ статті розглядаються морфологічні аспекти прикметників української мови та особливості роботи з ними в іншомовній аудиторії. Зазначається, що першочергова мета навчання аспектів української мови як рідної та іноземної відрізняється. Навчаючи студентів-іноземців прикметників української мови, передусім, викладач формує навички й уміння використання в усному та писемному мовленні відмінкових форм прикметників в однині та множині, вироблення автоматизму в застосуванні відмінкових форм. Наголошується, що лише систематичне практичне використання прикметників у мовленні (як усному, так і писемному) сприяє засвоєнню лексичних і морфологічних аспектів прикметників української мови. Наводяться зразки видів робіт над зазначеною темою.uk_UA
dc.description.abstractВ статье рассматриваются морфологические аспекты прилагательных украинского языка и особенности работы над ними в иноязычной аудитории. Отмечается, что первоочередная цель обучения аспектам украинского языка как родного и иностранного отличается. Обучая студентов-иностранцев прилагательным украинского языка, прежде всего, преподаватель формирует навыки и умения использования в устной и письменной речи падежных форм прилагательных в единственном и множественном числе, выработки автоматизма в применении падежных форм. Отмечается, что только систематическое практическое использование прилагательных в речи (как устной, так и письменной) поможет лучше усвоить лексические и морфологические аспекты прилагательных украинского языка. Приводятся примеры видов работ над указанной темой.uk_UA
dc.description.abstractIntroduction. The necessity of observance the strict sequence of studying the case of Ukrainian language by foreign students is researched. The purpose of the article is to reveal the peculiarities of studying the prepositional-case forms of the adjectives in Ukrainian language by foreign students; to prove the need for a clear sequence of presentation of cases in the language learning process and to offer effective forms of work in the initial stages of learning. The purpose of the article is to reveal the peculiarities of learning the adjectives of the Ukrainian language as a foreign language; find ways to optimize the learning process. The following methods were used in the investigation: theoretical – studying of scientific literature to determine the state of research in pedagogical and methodological science, the issue of the Ukrainian language learning process for foreign students in higher educational institutions of Ukraine; theoretical and methodological, terminological and system analysis. Results. The article deals with the morphological aspects of the adjectives of the Ukrainian language and the peculiarities of working with them in a foreign language audience. It is noted that the primary goal of teaching aspects of the Ukrainian language as native and foreign is different. In teaching foreign-language students adjectives of the Ukrainian language, first and foremost, the teacher forms the skills and abilities of using in oral and written speech forms of adjectives in singular and plural form, making automatism in the application of case forms. It is noted that only the systematic practical use of adjectives in speech (both oral and written) will help to better understand the lexical and morphological aspects of the adjectives of the Ukrainian language. Give examples of work types on this topic. Accentuated articulation possibilities of individual speakers of foreign languages, and the transfer of the peculiarities of the native language of the foreign student to the Ukrainian as a new one. The process of studying the morphological aspects of the adjectives of the Ukrainian language in the foreign language audience is complicated, therefore, requires a step-by-step presentation of the material and the correct selection of training exercises (on a simple to complex basis). The classification of adjectives of the Ukrainian language is carried out and recommendations for the gradual study of this grammar material are provided. It is recommended to distribute the topic according to the knowledge, abilities and skills of foreign students in the initial and main stages of study. Originality. There are offered forms of work that involve the effective mastering of new grammatical material. Conclusion. Familiarization with certain aspects of grammar allows foreign students to form an idea of grammar in general at the initial stage of studying the Ukrainian language. Thus, the study of the language takes place consciously, with the understanding of the meaning and role of each element of the grammatical system of the Ukrainian language. In the process of learning, students have the opportunity not to use ready-made grammatical constructions (models), but to understand the mechanisms of their construction, which contributes to the effective study of the language. The described aspects do not exhaust the diversity of approaches to the study of Ukrainian adjectives. Given the relevance of the proposed topic, the need for further study of this topic is emphasized.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherВІСНИК ГЛУХІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ОЛЕКСАНДРА ДОВЖЕНКАuk_UA
dc.subjectукраїнська мова як іноземнаuk_UA
dc.subjectлексико-граматична категорія прикметниківuk_UA
dc.subjectприйменниково-відмінкова система мовиuk_UA
dc.subjectнаціонально орієнтована методика навчанняuk_UA
dc.subjectкомунікативно спрямоване вивчення прикметниківuk_UA
dc.subjectукраинский язык как иностранныйuk_UA
dc.subjectлексико-грамматическая категория прилагательныхuk_UA
dc.subjectпредложно-падежная система языкаuk_UA
dc.subjectнационально ориентированная методика обученияuk_UA
dc.subjectкоммуникативно направленное изучение прилагательныхuk_UA
dc.subjectUkrainian as a foreign languageuk_UA
dc.subjectlexical-grammatical category of adjectivesuk_UA
dc.subjectprepositional-case system of languageuk_UA
dc.subjectnationally oriented teaching methoduk_UA
dc.subjectcommunicative directional study of adjectivesuk_UA
dc.titleНавчання української граматики: робота над прикметниками з іншомовною аудиторієюuk_UA
dc.title.alternativeLEARNING UKRAINIAN GRAMMAR: WORK OVER ADJUSTABLE IN A FOREIGN LANGUAGE AUDIENCEuk_UA
dc.title.alternativeОБУЧЕНИЕ УКРАИНСКОЙ ГРАММАТИКЕ: РАБОТА НАД ПРИЛАГАТЕЛЬНЫМИ В ИНОЯЗЫЧНОЙ АУДИТОРИИuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue39uk_UA
dc.citation.spage50uk_UA
dc.citation.epage56uk_UA
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФГТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bereza_стаття.docx49.47 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.