Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1566
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЯшан, Оксана Олексіївна-
dc.contributor.authorСтадник, Ірина Юріївна-
dc.date.accessioned2020-10-05T12:10:51Z-
dc.date.available2020-10-05T12:10:51Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1566-
dc.description.abstractПроаналізовано діяльність радянської пропаганди з формування образу гітлерівської Німеччини в період із 1933 р. до червня 1941 р. Установлено, що в антинацистській кампанії були задіяні засоби масової інформації, книговидання, кіно й театр. Доведено, що напередодні війни з нацистською Німеччиною радянська пропаганда декілька разів зазнавала кардинальних змін у формуванні образу гітлерівської Німеччини як ворога. Від 1933 р. до серпня 1939 р., після приходу націонал-соціалістів до влади, створюється образ гітлерівської Німеччини як ворога, але з чітким розмежуванням нацистської держави від німецького народу. Із серпня 1939 р., після підписання пакту Молотова-Ріббентропа, й до весни 1941 р. відбулася зміна в ідеологічних акцентах: пропагується відверте захоплення гітлерівською Німеччиною. З весни 1941 р. до 22 червня 1941 р. після погіршення відносин між двома державами та водночас через небажання йти на відкритий конфлікт радянська пропаганда починає обережне повернення до пропаганди образу нацистської Німеччини як ворога СРСР.uk_UA
dc.description.abstractThe activities of Soviet propaganda on the formation of the image of Hitler's Germany in the period from 1933 to June 1941 are analyzed. It is established that the anti-Nazi campaign involved media, book publishing, cinema and theater. It has been proved that on the eve of the war with Nazi Germany, Soviet propaganda repeatedly underwent dramatic changes in shaping the image of Hitler's Germany as an enemy. From 1933 to August 1939, after the arrival of the National Socialists in power, the image of Hitler Germany was created as an enemy, but with a clear separation of the Nazi state from the German people. From August 1939, after the signing of the Molotov-Ribbentrop Pact, and until the spring of 1941, there was a change in ideological accents: the open admiration for Hitler's Germany was propagated. From the spring of 1941 until June 22, 1941, after the deterioration of relations between the two states and at the same time because of the reluctance to engage in open conflict, Soviet propaganda began a cautious return to propaganda of the image of Nazi Germany as an enemy of the USSRuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherГуманітарний вісник ЧДТУ. Серія: Історичні наукиuk_UA
dc.subjectСРСРuk_UA
dc.subjectрадянська пропагандаuk_UA
dc.subjectгітлерівська Німеччинаuk_UA
dc.subjectобраз ворогаuk_UA
dc.subjectUSSRuk_UA
dc.subjectSoviet propagandauk_UA
dc.subjectHitler's Germanyuk_UA
dc.subjectimage of the enemyuk_UA
dc.titleТрансформація радянської пропаганди в 1933–1941 рр.uk_UA
dc.title.alternativeTransformation of the Soviet propaganda in 1933–1941uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.volume32uk_UA
dc.citation.issue16uk_UA
dc.citation.spage139uk_UA
dc.citation.epage145uk_UA
Appears in Collections:Число 32. Вип. 16

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16.pdfЯшан314.56 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf529.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf218.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.