Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1566
Title: Трансформація радянської пропаганди в 1933–1941 рр.
Other Titles: Transformation of the Soviet propaganda in 1933–1941
Authors: Яшан, Оксана Олексіївна
Стадник, Ірина Юріївна
Keywords: СРСР;радянська пропаганда;гітлерівська Німеччина;образ ворога;USSR;Soviet propaganda;Hitler's Germany;image of the enemy
Issue Date: 2020
Publisher: Гуманітарний вісник ЧДТУ. Серія: Історичні науки
Abstract: Проаналізовано діяльність радянської пропаганди з формування образу гітлерівської Німеччини в період із 1933 р. до червня 1941 р. Установлено, що в антинацистській кампанії були задіяні засоби масової інформації, книговидання, кіно й театр. Доведено, що напередодні війни з нацистською Німеччиною радянська пропаганда декілька разів зазнавала кардинальних змін у формуванні образу гітлерівської Німеччини як ворога. Від 1933 р. до серпня 1939 р., після приходу націонал-соціалістів до влади, створюється образ гітлерівської Німеччини як ворога, але з чітким розмежуванням нацистської держави від німецького народу. Із серпня 1939 р., після підписання пакту Молотова-Ріббентропа, й до весни 1941 р. відбулася зміна в ідеологічних акцентах: пропагується відверте захоплення гітлерівською Німеччиною. З весни 1941 р. до 22 червня 1941 р. після погіршення відносин між двома державами та водночас через небажання йти на відкритий конфлікт радянська пропаганда починає обережне повернення до пропаганди образу нацистської Німеччини як ворога СРСР.
The activities of Soviet propaganda on the formation of the image of Hitler's Germany in the period from 1933 to June 1941 are analyzed. It is established that the anti-Nazi campaign involved media, book publishing, cinema and theater. It has been proved that on the eve of the war with Nazi Germany, Soviet propaganda repeatedly underwent dramatic changes in shaping the image of Hitler's Germany as an enemy. From 1933 to August 1939, after the arrival of the National Socialists in power, the image of Hitler Germany was created as an enemy, but with a clear separation of the Nazi state from the German people. From August 1939, after the signing of the Molotov-Ribbentrop Pact, and until the spring of 1941, there was a change in ideological accents: the open admiration for Hitler's Germany was propagated. From the spring of 1941 until June 22, 1941, after the deterioration of relations between the two states and at the same time because of the reluctance to engage in open conflict, Soviet propaganda began a cautious return to propaganda of the image of Nazi Germany as an enemy of the USSR
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1566
Volume: 32
Issue: 16
First Page: 139
End Page: 145
Appears in Collections:Число 32. Вип. 16

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16.pdfЯшан314.56 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf529.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf218.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.