Please use this identifier to cite or link to this item: http://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/567
Title: НАВЧАННЯ ПРИЙМЕННИКОВО-ВІДМІНКОВОЇ СИСТЕМИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ
Other Titles: ОБУЧЕНИЕ ПРЕДЛОЖНО-ПАДЕЖНОЙ СИСТЕМЕ В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ УКРАИНСКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО
STUDUING THE PREPOSITIONAL-CASE SYSTEM IN THE PROCESS OF STUDYING THE UKRAINIAN LANGUAGE AS A FOREIGN LANGUAGE
Authors: Береза, Людмила Олександрівна
Keywords: прийменниково-відмінкова система;відмінкова форма;граматика;форми навчання;українська мова як іноземна;предложно-падежная система;падежная форма;грамматика;формы обучения;украинский язык как иностранный;prepositional-case system;case form;grammar;forms of education;Ukrainian as a foreign language
Issue Date: 14-Oct-2018
Publisher: ВІСНИК ГЛУХІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ОЛЕКСАНДРА ДОВЖЕНКА
Abstract: Головним і актуальним завданням під час навчання української мови в іншомовній аудиторії є опанування системи відмінків. Досліджується необхідність дотримання чіткої послідовності навчання відмінків української мови іноземних студентів. Представлені й описані деякі форми роботи з граматичним матеріалом. Зауважується, що ознайомлення з прийменниково-відмінковою системою дозволяє іноземним студентам уже на початковому етапі вивчення української мови формувати уявлення про граматику в цілому. Наголошується, що вивчення мови відбувається усвідомлено, з усвідомленням значення й ролі кожного елемента граматичної системи української мови. З’ясовано, що в процесі навчання студенти мають можливість не користуватися готовими граматичними конструкціями (моделями), а розуміти механізми їхньої побудови, що сприяє ефективному вивченню мови.
Исследуется необходимость соблюдения четкой последовательности обучения студентов-иностранцев падежам украинского языка. Отмечается, что знакомство с предложно-падежной системой позволяет иностранным студентам уже на начальном этапе изучения украинского языка формировать представление о грамматике в целом. Обращается внимание на то, что изучение языка происходит осознанно, с пониманием значения и роли каждого элемента грамматической системы украинского языка. Установлено, что в процессе обучения студенты имеют возможность не пользоваться готовыми грамматическими конструкциями (моделями), а понимать механизмы их построения, способствует эффективному изучению языка.
The necessity of observance the strict sequence of studying the case of Ukrainian language by foreign students is researched. It is noted that acquaintance with the prepositional-case system allows foreign students to form an idea of grammar in general at the initial stage of studying the Ukrainian language.It is noted that the study of the language takes place consciously, with the awareness of the significance and role of each element of the Ukrainian language grammatical system. It is cleared up that in the process of learning, students have the opportunity not to use ready-made grammatical constructions (models), but to understand the mechanisms of their construction, which contributes to the effective study of the language. Learning of a foreign language involves studying its grammatical features. When selecting the material and determining the sequence of the input of the cases, it is first of all to use the principle of frequency. It is emphasized that it is not necessary to linearly study the case for all parts of the language simultaneously. It is necessary to adhere to a clear sequence of Ukrainian language learning of foreign students. For this purpose a stepped system is proposed. First of all, each case form is introduced not immediately in all the meanings, but according to the need to meet the communicative needs of students and the degree of keeping by subjects of learning language material sufficient to study a definite grammatical category. It is noted that while studying a foreign language, the student must see his positive result, since this removes the psychological barrier that often occurs during the study of the language. There are offered forms of work that involve the effective mastering of new grammatical material, such as: reading and studying of rhymed structure containing grammar material being studied; question-answer; continue the sentence; reading dialogs; constructing dialogs of models based on real household situations; creative tasks.
URI: http://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/567
Issue: 36
First Page: 193
End Page: 198
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФГТ)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.