Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1357
Название: Соціальний облік у системі управління соціальною відповідальністю підприємств
Другие названия: Social accounting in the system of corporate social responsibility management
Авторы: Бразілій, Наталія Миколаївна
Крот, Юлія Миколаївна
Пастернак, Ярослава Павлівна
Ключевые слова: бухгалтерський облік;соціальний облік;соціальна звітність,;соціальна відповідальність;користувачі облікової інформації;accounting;social accounting;social reporting;social responsibility;users of accounting information
Дата публикации: 2020
Издательство: Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління
Краткий осмотр (реферат): In modern conditions economic activity of the enterprises should be directed not only to profit but also it should include the social component, oriented on the interests of society. In this connection there is a need to form non-financial or social information in accounting for information support of corporate social responsibility. The essence of the concept of social accounting is considered in the article and the necessity of its introduction into native practice as a component of the integrated system of economic accounting of the enterprise is proved. It is the process of generating systematic information about the impact of an enterprise’s activities on society in order to provide such information to external and internal users to make social decisions at the micro and macro levels. Social accounting is an effective tool for managing corporate social responsibility that can be divided into two directions: internal (in front of employees) and external (in front of consumers, customers, the public). Therefore, social accounting is aimed at contentment the information needs of internal and external users of accounting information on social and other issues of the enterprise, in particular: observance the legal requirements and international law by the enterprise; following to the ethical principles of doing business; implementation of the social programs by the enterprise; observance the social and labor standards of production; participation in solving social and environmental problems of both enterprise and other territorial units (region, country). Although internal and external users require somewhat similar information, requests from different user groups, regarding the volume and content of the information they need, may differ significantly, that is related to the decision-making of users by different management decisions at the level of management of the enterprise and its employees, consumers, business partners, competitors, the state. The obtained results indicate that social accounting has a positive impact on the activity of the enterprise itself and on the society as a whole. It gives significant benefits to the enterprises that leads to an increase of both: the business reputation of the enterprise and the economic indicators of its activity.
получение прибыли, но и включать социальную составляющую, ориентированную на интересы общества. В связи с этим для информационного обеспечения социальной ответственности бизнеса возникает необходимость в формировании в учете нефинансовой, или социальной, информации. В статье рассмотрена сущность понятия социального учета и обоснована необходимость его внедрения в отечественную практику как составляющей интегрированной системы хозяйственного учета предприятия, который представляет собой процесс формирования систематизированной информации о влиянии деятельности предприятия на общество с целью предоставления такой информации внешним и внутренним пользователям для принятия ими социальных решений на микро- и макроуровне. Установлено, что социальный учет проявляется на всех уровнях экономических отношений и на каждом из них имеет свои особенности. Определены преимущества ведения социального учета как для предприятий, так и для общества в целом.
Господарська діяльність підприємств у сучасних умовах повинна бути спрямована не лише на отримання прибутку, а й включати соціальний складник, орієнтований на інтереси суспільства. У зв’язку із цим для інформаційного забезпечення соціальної відповідальності бізнесу виникає необхідність у формуванні в обліку нефінансової, або соціальної, інформації. У статті розглянуто сутність поняття соціального обліку та обґрунтовано необхідність його впровадження у вітчизняну практику як складової частини інтегрованої системи господарського обліку підприємства, який являє собою процес формування систематизованої інформації про вплив діяльності суб’єкта господарювання на суспільство з метою надання такої інформації зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття ними соціальних рішень на мікро- та макрорівні. Встановлено, що соціальний облік проявляється на всіх рівнях економічних відносин та на кожному з них має свої особливості. Визначено переваги ведення соціального обліку як для підприємств, так і для суспільства у цілому
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1357
ISSN: 2523-4803 (print)
2707-1103 (online)
DOI: https://doi.org/10.32838/2523-4803/70-2-63
Том: 31(70)
Выпуск: 2-1
Первая страница: 153
Последняя страница: 158
Располагается в коллекциях:Наукові публікації викладачів (ФЕУ)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Бразілій, Крот, Пастернак ТНУ.pdf290.26 kBAdobe PDFЭскиз
Просмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.