Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1504
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЯрмак, Вероніка-
dc.date.accessioned2020-09-23T10:54:06Z-
dc.date.available2020-09-23T10:54:06Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2707-0573-
dc.identifier.issn2707-112Х (online)-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1504-
dc.description.abstractУ статті узагальнено попередній досвід авторки у галузі викладання спорідненої сербської мови українським студентам. Особливий акцент зроблено на необхідності перегляду співвідношення лінгвальних і екстралінгвальних складників та засадничих методологічних принципів репрезентації спорідненої південнослов’янської мови в українському лінгвоцивілізаційному середовищі епохи глобалізації. Крім негативних наслідків глобалізації для розвитку і викладання слов’янських мов, розглянуто потужні потенційні можливості використання інтерактивних засобів, які відкривають нові перспективи для вивчення сербської мови в Україні.uk_UA
dc.description.abstractThe actual character of this article is determined by the need of revision of important aspects regarding the approach to teaching of cognate Slavic languages in another Slavic environment (in particular, of Serbian language in Ukraine) in the epoch of globalization. A tangible impact on decline of interest of the Ukrainian audience of students in Serbian language was caused by a tense geopolitical situation in the Balkans, collapse of the SFR of Yugoslavia, NATO aggression against the FR of Yugoslavia in 1999, dramatic events related to the separation of Kosovo, unfavorable economic situation in Serbia and in Ukraine, huge pressure from the world languages (first of all from English) and a number of other factors. So far, today’s Serbian language (former Serbo-Croatian) turned from an "elite" specialization it was in Soviet period into a subject requiring additional encouraging and stimulation of interest of Ukrainian students. An analysis of such a situation runs into necessity, on the one hand, of strengthening extralingual factor in teaching, of increasing considerably the amount of culture-oriented linguistic information, and, on the other hand, of a conceptual reformatting and balancing of theoretical and practical aspects in presentation of language materialuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherLanguage: codification, competence, communicationuk_UA
dc.subjectметодика викладання сербської мовиuk_UA
dc.subjectглобалізаціяuk_UA
dc.subjectпринципи викладання сербської мовиuk_UA
dc.subjectлінгвальні та екстралінгвальні складникиuk_UA
dc.subjectопрацювання сербської лексикиuk_UA
dc.subjectпрезентація сербської фонологічної системи та акцентуаціїuk_UA
dc.subjectmethodology of teaching Serbianuk_UA
dc.subjectprinciples of teaching Serbianuk_UA
dc.subjectglobalizationuk_UA
dc.subjectlingual and extralingual components of teachinguk_UA
dc.subjectworking on Serbian lexiconuk_UA
dc.subjectpresentation of the Serbian phonologic system and accentuationuk_UA
dc.titleОсобливості викладання сербської мови українським студентам в епоху глобалізаціїuk_UA
dc.title.alternativePeculiar features of the Serbian language teaching to Ukrainian students in the epoch of globalizationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue1(2)uk_UA
dc.citation.spage41uk_UA
dc.citation.epage58uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2707-0573.1(2).2020.204028-
Appears in Collections:№1(2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdfЯрмак372.12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Зміст.pdf238.51 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Титул.pdf421.27 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.