Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1706
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПорев, Сергій Миколайович-
dc.date.accessioned2020-12-21T11:41:58Z-
dc.date.available2020-12-21T11:41:58Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2306-4420-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1706-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовано, яким чином виникає проблематичність щодо поєднання викладачами університетів діяльності з освіти, науки «у вузькому сенсі» із дослідженнями і розробками, що орієнтовані на потреби суспільних практик. Запропоновано оригінальний метод аналізу статей, що передбачає оцінювання кількості літературних джерел різного авторства у списку та посилань на них у тексті, якісно-кількісне оцінювання достатності підстав для суджень та висновків, доведеність у статті наукової новизни та практичної корисності. Проаналізовано приклади статей вітчизняних авторів з економічної тематики у трьох фахових журналах і показано, що положенням статей значною мірою бракує підстав, зокрема й посилань на світовий доробок. Зроблено висновок про те, що публікації вітчизняних викладачів із проблем економіки переважно зосереджено на практично корисних дослідженнях і розробках, тоді як представленню і доведеності наукових результатів приділено менше уваги. Оригінальним результатом дослідження є обґрунтування і доведення проблематичності для викладачів університетів досягнення якості та результативності одночасно у трьох суміжних, але різних видах діяльності – в освіті, у дослідженнях та розробках у галузі економічної практики й у наукових дослідженнях.uk_UA
dc.description.abstractThe article substantiates how the problem arises for university teachers to combine education, science «in narrow sense» with research and development that focuses on the needs of social practices. It is shown that such a combination is typical for socio-humanitarian systems of cognition and practice, in particular for education, research and development in the field of economics. An original method of articles analysis, which uses an assessment of a number of literary sources of different authorship in the list and references to them in the text, qualitative and quantitative assessment of the sufficiency of reasons for propositions and conclusions, and for scientific novelty and practical usefulness, is proposed. It is noted that the evaluation of the reasons and of the belonging to scientific and practical usefulness can't be deprived of the evaluator's subjectivity, but it is a step towards supplementing the evaluation of bibliometric indicators by analyzing the content of publications. Examples of Ukrainian authors' articles on economic topics in three professional journals are analyzed and it is shown that the statements of the articles largely lack grounds, including references to the world results. As a rule, publications lack proof of scientific novelty, while practical usefulness of the presented results is proved more thoroughly. Examples of references in economic articles of foreign authors are given and it is shown that the latter, on average, make fuller use of professional achievements as a basis for their own judgments. It is concluded that the publications of domestic teachers in economics are more focused on practical research and development, while the presentation and proof of scientific results are given less attention. The result of our study, which to some extent can claim originality and novelty, is to substantiate and prove the problem for university teachers to achieve quality and effectiveness in three related but different activities – in education, research and development in economic practice and scientific research. Using the examples of the analyzed articles it can be concluded that the difference between scientific cognition and applied research and development in the field of economics arises when specialists use limited world heritage, they can't find effective scientific methods to solve specific problems of practice or lack motivationuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗбірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні наукиuk_UA
dc.subjectекономічні дослідженняuk_UA
dc.subjectприкладні розробкиuk_UA
dc.subjectпринцип достатньої підставиuk_UA
dc.subjectпедагогічне знання змістуuk_UA
dc.subjectнаукова новизнаuk_UA
dc.subjectпрактична корисністьuk_UA
dc.subjectстаттяuk_UA
dc.subjectпосиланняuk_UA
dc.subjecteconomic researchuk_UA
dc.subjectapplied developmentsuk_UA
dc.subjectprinciple of sufficient reasonuk_UA
dc.subjectpedagogical content knowledgeuk_UA
dc.subjectscientific noveltyuk_UA
dc.subjectpractical usefulnessuk_UA
dc.subjectarticleuk_UA
dc.subjectreferenceuk_UA
dc.titleФеномен науки в університеті та економічне пізнанняuk_UA
dc.title.alternativePhenomenon of science in university and economic cognitionuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue58uk_UA
dc.citation.spage76uk_UA
dc.citation.epage86uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2306-4420.0.58.2020.212737-
Appears in Collections:Випуск 58

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdfПорев418.45 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf438.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf178.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.