Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1953
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПорев, Сергій Миколайович-
dc.contributor.authorКоломицева, Олена Віталіївна-
dc.date.accessioned2021-03-17T13:17:57Z-
dc.date.available2021-03-17T13:17:57Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2306-4420-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1953-
dc.description.abstractСтаттю присвячено питанням менеджменту обміну знаннями між вченими університетів і працівниками малих фірм у підприємницьких екосистемах. Відзначено, що в останні десятиліття підвищується роль третьої складової місії університету, яку пов'язують з обміном знаннями, і це підвищує вимоги щодо спільного створення когнітивного продукту із зовнішніми для закладу зацікавленими особами, зокрема із підприємництвом. Показано, що сучасне тлумачення ролі університету у суспільстві та економіці обумовлює для викладачів створення трьох видів пізнавальних напрацювань, що є суміжними, але різними: наукового знання, педагогічного знання змісту навчальних курсів, а також прикладних результатів, орієнтованих на потреби обміну знаннями із підприємництвом. Розглянуто проблеми передачі та засвоєння явних і неявних знань, що утворюються при співпраці вчених університету і працівників малих фірм. Обґрунтовано, що в обміні результатами пізнання із використанням матеріальних носіїв когнітивна сутність, що передається, втрачає властивість знань бути виправданим переконанням автора, оскільки виходить за межі ментального наповнення його розуму. Доведено, що обмін знаннями між вченими університетів і працівниками фірм, що є суб’єктами різних видів діяльності та пізнання, потенційно сприяє започаткуванню нестандартних і корисних рішень, але не позбавлений когнітивних розривів, що є чинниками неповноти усвідомлення окремими особами спільного когнітивного доробку, а тому потребує уваги менеджерів.uk_UA
dc.description.abstractThe article is devoted to the issues of knowledge exchange management between university scientists and employees of small firms in entrepreneurial ecosystems. It is confirmed that in recent decades the role of the third component of the university's mission, which is associated with the exchange of knowledge, has increased, and this changes requirements for joint creation of a cognitive product with external stakeholders, including entrepreneurship. It has been shown that the challenges for university teachers in increasing knowledge exchange are related to strengthening the component of applied research and development related to specific business projects. As a part of the exchange of knowledge, university employees must not just transfer their work to entrepreneurship, but to achieve its assimilation by employees of companies. In the same way, university scientists are faced with the task of more meaningfully studying and processing knowledge on the subject of activities of companies. This approach to joint applied research and development is a challenge for teachers, who, in addition, within education must create a pedagogically developed content knowledge of the subjects, and within the scientific component of the university's mission – to perform basic research. It is shown that three types of knowledge that correspond to modern ideas about the mission of universities are related but different, which requires appropriate changes in their management. The problematic aspects of assimilation and dissemination of explicit and implicit or tacit knowledge within the joint groups of university scientists and employees of small firms are considered. It is substantiated that in the exchange of the results of cognition with the use of material carriers, what is transmitted loses the property of knowledge to be the justified belief, because it goes beyond the mental content of the author's mind. It is proved that on the way of knowledge exchange there are not only organizational and methodological barriers, but also cognitive-communicative gaps. It is established that the socialization and externalization of knowledge in management systems has a cognitive-communicative basis to fail the desired completeness. Cooperation of different activities and knowledge is potentially a means of non-standard and useful solutions in innovative entrepreneurship. But such cooperation and coproduction of knowledge is a source for incompleteness of understanding the others, which counteracts the common achievements and requires the attention of managersuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗбірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні наукиuk_UA
dc.subjectменеджментuk_UA
dc.subjectобмін знаннямиuk_UA
dc.subjectуніверситетuk_UA
dc.subjectпідприємницька екосистемаuk_UA
dc.subjectнеявне знанняuk_UA
dc.subjectкогнітивний розривuk_UA
dc.subjectmanagementuk_UA
dc.subjectknowledge exchangeuk_UA
dc.subjectuniversityuk_UA
dc.subjectentrepreneurial ecosystemuk_UA
dc.subjecttacit knowledgeuk_UA
dc.subjectcognitive gapuk_UA
dc.titleВиклики менеджменту обміну знаннями для вчених університету у підприємницькій екосистеміuk_UA
dc.title.alternativeChallenges of knowledge exchange management for university scientists in entrepreneurial ecosystemuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue59uk_UA
dc.citation.spage5uk_UA
dc.citation.epage16uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2306-4420.1.59.2020.219484-
Appears in Collections:Випуск 59

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-2_титул_Випуск 59.pdf480.92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
3-4 зм_ст_59.pdf262.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
5-16 Порев, Коломицева.pdf441.53 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.