Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1955
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВартанова, Олена Вікторівна-
dc.contributor.authorРедчиць, Максим Володимирович-
dc.contributor.authorБруско, Іван Вадимович-
dc.date.accessioned2021-03-17T13:30:59Z-
dc.date.available2021-03-17T13:30:59Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2306-4420-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1955-
dc.description.abstractДосліджено особливості формування конкурентних переваг підприємства сфери послуг в умовах переходу до економіки знань – від загальних підходів стратегічного управління, ресурсної теорії до компетентнісного підходу. Виокремлено ключові постулати компетентнісного підходу до формування конкурентних переваг підприємства сфери послуг в умовах переходу до економіки знань. Обґрунтовано, що в основі формування конкурентних переваг підприємства сфери послуг в умовах переходу до економіки знань знаходяться ключові сфери компетенції підприємства, які є унікальною сукупністю активів знань, досвіду та організаційних зв’язків, які у поєднанні з ресурсами і технологіями втілюються у створення нових процесів, продуктів і послуг з новими споживчими властивостями. Ключові сфери компетенції є активами знань та утворюються на основі унікального для кожного підприємства сполучення знань та організаційних зв’язків, що зумовлює необхідність ідентифікації таких активів, їх упорядкування, оцінювання з метою визначення унікальності ключових сфер компетенції підприємства. З цією метою в статті запропоновано загальну схему ідентифікації ресурсів знань, які формують конкурентні переваги підприємства сфери послуг.uk_UA
dc.description.abstractThe high level of the development of information and telecommunication technologies has led to the acceleration of the processes of introduction and dissemination, copying by competitors of new knowledgeintensive technologies and other scientific developments. In these conditions, the enterprise's competitive advantages are determined by its uniqueness in a competitive environment and are formed on the basis of internal hard-to-imitate intangible resources and key areas of competence, which becomes a source of sustainable competitive advantages of the enterprise. The features of the formation of competitive advantages of an enterprise in the service sector in the context of the transition to a knowledge economy – from general approaches of strategic management, resource theory – to a competency-based approach are investigated. The key postulates of the competencebased approach to the formation of competitive advantages of a service sector enterprise in the transition to a knowledge economy are identified. It has been substantiated that the competitive advantages of an enterprise in the service sector are based on the enterprise's key areas of competence, which are a unique set of assets of knowledge, experience and organizational ties, which, in combination with resources and technologies, are embodied in the creation of new processes, products and services with new consumer properties. Key areas of competence are knowledge assets and are formed on the basis of a combination of knowledge and organizational ties that is unique for each enterprise, which leads to the need to identify such assets, order them and evaluate them in order to determine the uniqueness of the key areas of competence of the enterprise. For this purpose, the general scheme for identifying knowledge resources that form the competitive advantages of a service sector enterprise have been proposed in the articleuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗбірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні наукиuk_UA
dc.subjectактиви знаньuk_UA
dc.subjectекономіка знаньuk_UA
dc.subjectідентифікаціяuk_UA
dc.subjectконкурентні перевагиuk_UA
dc.subjectпідприємство сфери послугuk_UA
dc.subjectknowledge assetsuk_UA
dc.subjectknowledge economyuk_UA
dc.subjectidentificationuk_UA
dc.subjectcompetitive advantagesuk_UA
dc.subjectservice enterpriseuk_UA
dc.titleОсобливості формування конкурентних переваг підприємства сфери послуг в економіці знаньuk_UA
dc.title.alternativeFeatures of formation of competitive advantages of the service enterprise in the knowledge economyuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue59uk_UA
dc.citation.spage26uk_UA
dc.citation.epage31uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2306-4420.1.59.2020.220760-
Appears in Collections:Випуск 59

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-2_титул_Випуск 59.pdf480.92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
3-4 зм_ст_59.pdf262.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
26-31 Вартанова та _н.pdf688.51 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.