Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2078
Title: Трансформації науково-освітнього потенціалу закладів вищої освіти України через тимчасову окупацію частини території Донецької та Луганської областей, анексію республіки Крим
Other Titles: Transformation of the scientific and educational potential of higher education institutions of Ukraine as a result of the temporary occupation of part of the territory of Donetsk and Luhansk regions, annexation of the republic of Crimea
Authors: Захарова, Оксана Володимирівна
Keywords: заклад вищої освіти;науково-освітній потенціал;тимчасова окупація;анексія;внутрішньо переміщені особи;науково-педагогічні працівники;higher education institution;scientific and educational potential;temporary occupation;annexation;internally displaced persons;scientific and pedagogical workers
Issue Date: 2020
Publisher: Освітня аналітика України
Abstract: Статтю присвячено дослідженню втрат, що їх починаючи з 2014 р. зазна- ють заклади вищої освіти, переміщені через тимчасову окупацію частини території Донецької й Луганської областей, анексію АР Крим, а також оцінці внеску науково- педагогічних працівників, котрі мають статус внутрішньо переміщених осіб, у науко- во-освітній потенціал України. Розглянуто проблеми переміщених ЗВО та визначено, що основні з них пов’язані з втратою для України певної частки професорсько-викла- дацького складу ЗВО Донецької і Луганської областей, АР Крим, основних фондів та документації таких закладів; труднощами різного характеру, з якими зіткнулися в організації навчального процесу науково-педагогічні працівники, котрі евакуювалися разом із ЗВО на підконтрольні Україні території; різким падінням рівня та якості життя цих працівників. Проведено експертну оцінку можливої втрати науково- освітнього потенціалу переміщеного ЗВО через військовий конфлікт, а також внеску внутрішньо переміщених науково-педагогічних працівників у результати діяльності ЗВО, в якому вони тепер працюють.
In 2014, as a result of the military conflict in the East of Ukraine and the annexation of the Republic of Crimea, a new phenomenon has emerged in the country’s educational space – the movement of higher educational institutions from the occupied territories to areas controlled by the Ukrainian authorities. This process was accompanied by a number of psychological, social, economic, intellectual, property and legal problems. The greatest negative influence of the listed reasons is experienced by the scientific and pedagogical workers of the displaced higher educational institutions. The purpose of the article is to study the number of losses incurred by displaced institutions of higher education and the contribution that scientific and pedagogical workers with the status of internally displaced persons add to the scientific and educational potential of Ukraine due to the temporary occupation of a part of the territory of Donetsk and Luhansk regions, the annexation of the Republic of Crimea. The main research methods were questionnaires, systematization and generalization of information. The article concretizes the problems of displaced higher educational institutions of Ukraine due to the temporary occupation of a part of the territory of Donetsk and Luhansk regions, the annexation of the Republic of Crimea: loss of teaching staff; lack of basic funds and documentation for previous years of work; difficulties of various kinds in the organization of the educational process; declining living standards and quality of life of scientific and pedagogical workers. An expert assessment of the possible loss of the scientific and educational potential of the displaced higher educational institutions due to the military conflict was carried out by questioning the scientific and pedagogical workers who quit after the moment of evacuation. The contribution of internally displaced scientific and pedagogical workers to the results of the activities of the higher education institutions in which they work is evaluated. This assessment was carried out based on the results of a questionnaire survey of scientific and pedagogical workers with the status of internally displaced persons
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2078
DOI: 10.32987/2617-8532-2020-4-47-59
Issue: 4(11)
First Page: 47
End Page: 59
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФЕУ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zaharova O._article.pdf606.42 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.