Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2101
Title: Перспективи категоризації готельних господарств та уніфікація систем оцінювання
Other Titles: Prospects of hotel facilities categorization and evaluation systems unification
Authors: Медвєдєв, Григорій Вікторович
Keywords: готель;класифікація готелів;клас готелю;система оцінювання готелів;hotel;hotel classification;hotel class;hotel evaluation system
Issue Date: 2020
Publisher: Інновації та технології в сфері послуг і харчування
Abstract: У публікації проведено аналіз особливостей систем оцінювання підприємств готельних господарств. З’ясовано, що в умовах збільшення кількості та зростання якості готельних послуг стає актуальною проблема систем оцінювання, категоризації та стандартизації підприємств. Досліджено понад 30 різних систем класифікації, що використовуються у міжнародній практиці. З’ясовано, що існує два варіанти створення систем оцінювання та стандартизації готельних підприємств: на основі сформованих спеціалізованими спілками готельєрів і профільними організаціями та визначених органами державної влади систем вимог. Ретельно досліджено та систематизовано особливості оцінювання готельних підприємств у різних країнах світу. Для прикладу було взято країни, які входять у десятку найпопулярніших серед туристів (Австрія, Швейцарія, Велика Британія, Німеччина, Канада, Франція, Сінгапур, США, Швеція, Іспанія). На підставі проведених досліджень доведено складність створення єдиної системи оцінювання готелів через різноманітність потреб туристів з різних країн світу. Обґрунтовано необхідність уніфікації систем оцінювання та створення єдиної світової системи категоризації готелів, що дасть можливість туристам з різних точок світу легше розуміти, чого очікувати від інтернаціональних категорій готелю. Саме через складність створення єдиної системи оцінювання готелів слід почати з уніфікації стандартів обслуговування у сфері додаткових послуг. Це дасть змогу швидше прийти до розуміння категорій готелів у різних країнах туристами, а також дасть чіткіше уявлення про те, які характеристики повинна мати єдина світова система оцінювання готельних підприємств. Через проведений у роботі аналіз вже існуючих систем оцінювання стає зрозумілим, якими якостями має володіти єдина міжнародна система категоризацій готельних підприємств. Результати дослідження можуть бути корисними для працівників сфери туризму та готельно-ресторанного бізнесу, науковців, викладачів і студентів спеціальностей «Туризм» та «Готельно-ресторанна справа».
In this publication the analysis of the features of evaluation systems of hotel enterprises is conducted. It has been found that in the conditions of increase in quantity and quality of hotel services the problem of systems for estimation, categorization and standardization of enterprises becomes relevant. More than 30 different classification systems used in international practice have been studied. It turns out that there are two options for creating systems for evaluation and standardization of hotel enterprises: on the basis of requirements formed by specialized unions of hoteliers and specialized organizations and those defined by public authorities. The peculiarities of the evaluation of hotel enterprises in various countries of the world are carefully researched and systematized. As an example, the countries in the top ten most popular among tourists (Austria, Switzerland, Great Britain, Germany, Canada, France, Singapore, USA, Sweden, Spain) have been taken. On the basis of the conducted research the complexity of creation of unified system for an estimation of hotels because of a variety of needs of tourists from different countries of the world is proved. The necessity of unification of evaluation systems and creation of a single world system of hotel categorization, which will allow tourists from different parts of the world to understand better what to expect from international hotel categories, is substantiated. Due to the complexity of creating a single hotel evaluation system, it is necessary to start with the unification of service standards in the field of additional services. This will allow tourists to quickly understand the categories of hotels in different countries, as well as give a clearer idea of what characteristics a single global system of evaluation of hotel enterprises should have. According to the analysis of already existing evaluation systems, it becomes clear what qualities a unified international system of categorization of hotel enterprises should have. The results of the study can be useful for employees in the field of tourism and hotel and restaurant business, scientists, teachers and students majoring in "Tourism" and "Hotel and restaurant business"
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2101
ISSN: 2708-4949
DOI: 10.24025/2708-4949.2.2020.213055
Issue: 2
First Page: 90
End Page: 98
Appears in Collections:№2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdfМедвєдєв321.58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf77.01 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf92.92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.