Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2151
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКоломицева, Олена Віталіївна-
dc.contributor.authorБурцева, Тетяна Іванівна-
dc.contributor.authorПальонна, Тетяна Анатоліївна-
dc.contributor.authorБойко, С.Г.-
dc.date.accessioned2021-04-27T08:06:16Z-
dc.date.available2021-04-27T08:06:16Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2306-4420-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2151-
dc.description.abstractСтаттю присвячено визначенню ролі економіко-математичного моделювання та інформаційних технологій при проведенні маркетингового аудиту. Наголошено на важливості порівняно нового напряму в маркетинговій науці – маркетингового аудиту. Визначено основні сфери та напрями його проведення, зокрема аудит маркетингового середовища, стратегії, систем, продукції, а також маркетингових функцій – товару, ціни, реклами, стимулювання збуту, просування товару, торговельного персоналу. Наголошено на ключових методах маркетингового аудиту, зокрема загальнонаукових, загальноекономічних, маркетингових, і зазначено напрями їх використання. Відзначено важливість математико-статистичних методів у прийнятті управлінських рішень та вирішенні задач маркетингу. Названо основні методи, які відіграють ключову роль у вирішенні поставлених завдань маркетингового аудиту, зокрема кореляційнорегресійний, дисперсійний варіаційний, дискримінантний, факторний, кластерний аналіз. Відзначено, що основними економіко-математичними моделями в маркетингу є балансові, оптимізаційні, методи мережевого планування, моделі управління товарними запасами, моделювання попиту та споживання, теорія масового обслуговування, теорія ігор, прийняття рішень в умовах невизначеності та ризику.uk_UA
dc.description.abstractThe article is devoted to determining the role of economic and mathematical modeling and information technologies in conducting a marketing audit. The importance of a relatively new direction in marketing science – marketing audit – is emphasized. The main areas and directions of its implementation, in particular the audit of marketing environment, strategy, systems, products, as well as marketing functions – goods, prices, advertising, sales promotion, product promotion, sales staff – are identified. Emphasis is placed on key methods of marketing audit, in particular general scientific, general economic, marketing ones, and the directions of their use are determined. The importance of mathematical and statistical methods in making management decisions and solving marketing problems is noted. The main methods that play a key role in solving the tasks of marketing audit, in particular correlation-regression, dispersion, variational, discriminant, factor, cluster analysis methods, are named. It is noted that balance sheet, optimization, network planning methods, inventory management models, demand and consumption modeling, queuing theory, game theory, decision making in the conditions of uncertainty and risk are the main economic and mathematical models in marketing. It is emphasized that information technologies are a key tool in conducting a marketing audit. Modern capabilities of computer technology create the conditions for accurate, high-quality, timely information and provide its high-quality, scientifically sound processing. It is noted that information technologies provide the development and implementation of management decisions. It is substantiated that with the help of information technologies the access of audit specialists to the data and knowledge bases necessary for the analysis, as well as for the implementation of economic and mathematical models, without which it is impossible to imagine a modern marketing audit, is open. It is stated that information technologies have also become a key means of communication, transmission of information, holding operational business meetings and conferencesuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗбірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні наукиuk_UA
dc.subjectмаркетингuk_UA
dc.subjectмаркетинговий аудитuk_UA
dc.subjectметодuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectматематико-статистичні методиuk_UA
dc.subjectекономіко-математичні моделіuk_UA
dc.subjectінформаціяuk_UA
dc.subjectінформаційні технологіїuk_UA
dc.subjectінформаційні системиuk_UA
dc.subjectбази знаньuk_UA
dc.subjectmarketinguk_UA
dc.subjectmarketing audituk_UA
dc.subjectmethoduk_UA
dc.subjectmodeluk_UA
dc.subjectmathematical and statistical methodsuk_UA
dc.subjecteconomic and mathematical modelsuk_UA
dc.subjectinformationuk_UA
dc.subjectinformation technologiesuk_UA
dc.subjectinformation systemsuk_UA
dc.subjectknowledge basesuk_UA
dc.titleЕкономіко-математичне моделювання та інформаційні технології в маркетинговому аудитіuk_UA
dc.title.alternativeEconomic and mathematical modeling and information technologies in marketing audituk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue60uk_UA
dc.citation.spage5uk_UA
dc.citation.epage13uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2306-4420.1.60.2021.229173-
Appears in Collections:Випуск 60

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5-13_Коломицева.pdf234.38 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf107.21 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf224.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.