Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2292
Title: Особливості маркетингової логістики на підприємствах АПК в умовах зростання підприємницьких ризиків
Other Titles: Peculiarities of marketing logistics at agricultural enterprises in the conditions of entrepreneurial risks growth
Authors: Васильченко, Лідія Сергіївна
Коляденко, Олександр Леонідович
Іванченко, Вадим Олександрович
Keywords: маркетинг;логістика;підприємницькі ризики;маркетингова логістика;агропромисловий комплекс;marketing;logistics;business risks;marketing logistics;agro-industrial complex
Issue Date: 2020
Publisher: Причорноморські економічні студії
Abstract: У статті досліджено сутність поняття «маркетингова логістика», виділено головні завдання та основні аспекти логістичної діяльності підприємств агропромислового комплексу. Аргументовано, що інтеграція процесів поєднання маркетингу і логістики створює можливості підвищення корисності і цінності продукту, здійснюючи стимулюючий вплив на найважливіші управлінські функції підприємства. Наведено особливості маркетингової логістики на підприємствах агропромислового комплексу, що займаються переробкою сільськогосподарської продукції. Доведено, що на сучасному етапі економічного розвитку в умовах невизначеності зовнішнього середовища та постійного зростання підприємницьких ризиків одним із ключовим елементів конкурентної ринкової стратегії підприємства є маркетингова логістика, основним результатом забезпечення якої має стати така організація управлінської системи, яка за допустимих витрат забезпечить якісне обслуговування споживачів
The article investigates the essence of the "marketing logistics" concept, highlights the main tasks and main aspects of agro-industrial enterprises logistics activities. The definition of the concept of marketing logistics of outstanding domestic and foreign scientists is given. he risk factors that burden the enterprises of the agro-industrial complex are identified, such as: incomplete land reform; insufficiency of normative-legal bases; lack of motivation for cooperation and consolidation of small agricultural producers; uneven development of management various forms; instability of domestic agricultural products and food competitive positions in foreign markets due to incomplete processes of adaptation to European requirements for quality and safety of agricultural raw materials and food products. It is argued that the integration of the combining marketing and logistics processes creates opportunities to increase the material and information utility and value of the product, exerting a stimulating effect on such important enterprise management functions as production, distribution, supply and marketing. The main tasks of marketing logistics are identified, which are to reduce logistics costs, ensure a high level of customer service, improve product quality and service delivery, achieve stability in the market and coordinate all actions of participants in the distribution process. Peculiarities of marketing logistics at the enterprises of agro-industrial complex engaged in processing of agricultural products are given, namely: increased requirements to logistics elements; low level of the logistics process informatization and information interaction of the agro-industrial complex with the other economy sectors; high degree of risk; seasonality of raw materials. It is proved that at the present stage of economic development in conditions of uncertainty of the external environment and constant growth of business risks one of the key elements of enterprise competitive market strategy is marketing logistics, which main result should be the organization of management system
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2292
ISSN: 2524-0897
DOI: 10.32843/bses.60.10
Issue: 60
First Page: 64
End Page: 67
Appears in Collections:Наукові роботи студентів та аспірантів (ФЕУ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf205.11 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.