Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2344
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗахарова, Оксана Володимирівна-
dc.date.accessioned2021-06-10T13:00:49Z-
dc.date.available2021-06-10T13:00:49Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn2306-4420-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2344-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовано напрями раціональної й максимально природної інтеграції людей третього віку в активне суспільне життя та визначено переваги, які від цього будуть отримані. Розкрито потенціал людини третього віку для суспільства та здійснено аналіз основних варіантів навчання літньої людини. Проведено комплексний аналіз динаміки кількості та питомої ваги пенсіонерів у загальній чисельності населення України, рівня зайнятості населення у віці 50–70 років та номінального й реального вимірів пенсійних виплат протягом 2005–2017 рр. Обґрунтовано основні чинники, що визначають мобільність літньої людини. Конкретизовано причини скорочення обсягів корпоративних інвестицій у розвиток людини у віці. Визначено особливості літньої людини щодо процедур отримання нових знань та існування у суспільстві. Сформульовано принципи раціональної організації процесу навчання дорослих. Конкретизовано мету та переваги навчання для літньої людини, установи й можливі варіанти навчання з метою реалізації її потенціалуuk_UA
dc.description.abstractThe purpose of the article is to substantiate the directions of rational and maximally natural integration into the active social life of the third age person and to determine the benefits that will be obtained from this. Scientific novelty is contained in the disclosure of human potential of the third age for society and the analysis of the basic options for teaching the elderly person. A complex analysis of the dynamics of the number and proportion of pensioners in the total population of Ukraine, the employment rate of the population aged 50-70, and the nominal and real measurement of pension payments during 2005-2017 is carried out. The main factors determining the mobility of an elderly person are substantiated. The reasons for reduction of corporate investments volumes in the development of the aged person are specified. Specific features of the elderly person concerning the procedures for obtaining new knowledge and existence in society are determined. The principles of rational organization of the adult learning process are formulated. The goals and benefits for the elderly people, institutions and societies of possible options for their education are specified. Further research should focus on the development of specific programs to enhance the capacity of the elderly people and integrate them into public life, which should be implemented at the level of a specific enterprise, region and the country as a wholeuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗбірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні наукиuk_UA
dc.subjectтретій вікuk_UA
dc.subjectлюдинаuk_UA
dc.subjectсуспільствоuk_UA
dc.subjectпотенціалuk_UA
dc.subjectвища школаuk_UA
dc.subjectзайнятістьuk_UA
dc.subjectнавчанняuk_UA
dc.subjectthe third ageuk_UA
dc.subjectpeopleuk_UA
dc.subjectsocietyuk_UA
dc.subjectpotentialuk_UA
dc.subjecthigher schooluk_UA
dc.subjectemploymentuk_UA
dc.subjecttraininguk_UA
dc.titleПотенціал людини третього віку для суспільстваuk_UA
dc.title.alternativeHuman potential of the third age for the societyuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue49uk_UA
dc.citation.spage26uk_UA
dc.citation.epage33uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2306-4420.0.49.2018.136140-
Appears in Collections:Випуск 49

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.pdfЗахарова361.65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf143.29 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf270.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.