Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2841
Title: Дослідження зміни показника якості технологічних процесів з урахуванням взаємного впливу функціональних елементів системи автосервісу
Other Titles: Research of technological processes quality indicator changing taking into account mutual influence of functional elements autoservice system
Authors: Тарнадушка, Людмила Анатоліївна
Keywords: якість;технологічний процес;автосервісне підприємство;quality;technological process;auto service enterprise
Issue Date: 2020
Publisher: Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту
Abstract: Стаття присвячена дослідженню впливу незалежних параметрів, що описують функціонування системи автосервісу та якість технологічних процесів відновлення працездатності транспортних засобів. Аналіз проводиться за допомогою візуалізації нелінійної моделі типу Сугено, що розроблена в пакеті Matlab. Дослідження проводиться для таких типів автосервісних підприємств: пункти технічного обслуговування, авторемонтні майстерні, станції технічного обслуговування, авторизовані станції технічного обслуговування, спеціалізовані автосервісні підприємства, комплексні автосервісні підприємства. Показано, що для досліджуваних підприємств технічного сервісу різних типів зміна значень морфологічних ознак основних функціональних елементів дозволяє підвищити рівень якості технологічних процесів підтримування та відновлення технічного стану транспортних засобів від 0,1 до 21,1 %.
The analysis of perspective tendencies which connected with changing of autopark structure and designs of vehicles, the newest technologies of diagnosing their technical condition and service, methods of estimation services quality at the existing auto service enterprises, the last EU directives on application of the corresponding technical regulations has shown that innovative approaches to the organization of technical service systems for vehicles, assessing the quality of technological processes of maintaining and restoring the working condition of vehicles and ensuring the efficiency of car service systems should be applied. Therefore, the development of methodology for assessing the quality of technological processes of vehicle recovery at the systems of auto service enterprises, which would take into account a comprehensive approach to future trends in fleet structure and vehicle designs, the latest technologies for diagnosing their technical condition and maintenance, methods of assessing service quality is an urgent problem today. The article is devoted to the study of influence independent parameters describing the morphological structure of auto service system on the quality of technological processes fore restoring the efficiency of vehicles. The independent parameters are: capacity of auto service companies (number of posts), level of personnel availability, production organization form, automobile full weight, energy unite type, automobile age, income level of vehicle’s owners. The analysis is performed using visualization of a nonlinear model of the Sugeno type, developed in the Matlab package. The study is conducted for the following types of auto service companies: maintenance points, car repair shops, service stations, authorized service stations, specialized auto service enterprises, complex auto service enterprises. It is shown that for the studied enterprises of different types technical service the change of values morphological features of the main functional elements allows to increase the level of quality of technological processes of vehicle’s maintenance and restoration from 0,1% to 21,1%.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2841
ISSN: 2413-3795
Issue: 192
First Page: 47
End Page: 54
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФКТМД)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Журнал Залізничний транспорт.pdf530.86 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.