Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2853
Title: Європейський глосарій освіти дорослих
Other Titles: European Glossary of Adult Education
Европейский глоссарий образования взрослых
Authors: Махиня, Наталія Володимирівна
Keywords: освіта дорослих;безперервна освіта;освіта впродовж життя;теоретичні напрями;професійна освіта;комунальна освіта;формальна освіта;неформальна освіта;adult education;continuing education;lifelong education;theoretical directions;vocational education;communal education;formal/non-formal education;образование взрослых;непрерывное образование;образование в течение жизни;теоретические направления;профессиональное образование,;коммунальное образование;формальное образование;неформальное образование
Issue Date: 2015
Publisher: Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології
Abstract: Автор статті здійснює аналіз термінологічних відмінностей у галузі освіти дорослих у окремих країнах Європи. Увагу сфокусовано не лише на особливостях термінів, що застосовуються у визначенні основних понять, а й на смислових девіаціях у потрактуванні кінцевих цілей освітнього процесу для дорослого населення різних регіонів. Виокремлені поняття та терміни є спільними для всіх досліджуваних країн. Встановленj хронологічні особливості виникнення й розвитку галузі освіти дорослих на території Європейського Союзу. Окреслено основні сучасні теоретичні напрями вивчення освіти дорослих.
The author analyzes terminological differences in the brunch of adult education in some European countries. Studying the same subject, different countries use somewhat different terms to describe the process. Common and different features are singled out and analyzed. Attention is focused not only on the specifics of terms used in the definition of basic concepts, but also on semantic deviation in correct interpreting the ultimate goals of the educational process for adults in different regions. The author proves that economic situations, social life, mentality influence greatly both the period of adult education formation and development, and the differences in the terminology. Concepts and terms that are common to all surveyed countries are pointed out. Chronological features of the emergence and development of adult education in the European Union are studied. The basic directions of modern theoretical study of adult education are drawn. The principal theoretical directions are: 1) the theories that explain the learning process as a function of the internal structure of a person and of the individual adult as a student; 2) the theories that explain the learning process in its individual and collective complexity (the critical theories). The classification of the basic forms for gaining adult education is done, based on the analyses of different divisions suggested. According to it, the general system can be divided into four principal groups: formal (linked to getting degree, diploma, certificate); non-formal (organized by educational institutions but offering no document); informal (not organized or structured, managed on the individual or social level); accidental (arising by chance in everyday working life). The suggestion is also made to change the comprehensive national frameworks of credits and qualifications so that they can be accumulated throughout life in random order, to replace the previous structure of staged awards. The old staged system is greatly questioned today as lifelong recognizes more clearly that some engineer with the doctorate degree may need to study in some completely different field, like foreign language. The introduction of individual learning accounts used in United Kingdom is suggested to be one of the possible solutions for the adult learner to make his education lifelong and successful. The funding is done by the individual himself, the state and the employer.
Автор статьи осуществляет анализ терминологических отличий в педагогической области образования взрослых в отдельных странах Европы. Внимание сфокусировано не только на особенностях терминов, применяемых в определении основных понятий, но и на смысловых девиациях в трактовке конечных целей образовательного процесса для взрослого населения различных регионов. Выделены понятия и термины, общие для всех исследуемых стран. Установлены хронологические особенности возникновения и развития отрасли образования взрослых на территории Европейского Союза. Очерчены основные современные теоретические направления изучения образования взрослых.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2853
Issue: 9(53)
First Page: 98
End Page: 106
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФГТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pednauk_2015_9_15.pdf635.71 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.