Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2854
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМахиня, Наталія Володимирівна-
dc.date.accessioned2021-11-24T12:04:40Z-
dc.date.available2021-11-24T12:04:40Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2854-
dc.description.abstractУ статті проаналізовані основні етапи становлення системи освіти дорослих. Акцент зроблено на європейських особливостях розвитку. Наведені заклади, які надавали освітні послуги, компанії, що ініціювали розвиток кваліфікації працівників, та умови, за яких відбувалося становлення освіти упродовж життя. Увагу акцентовано на потрактуванні основних понять і термінології педагогічного напряму. Автор вивчає дві основні освітні парадигми – неолібералізм та критичний радикалізм, характеризує місце освіти дорослих за таких парадигм.uk_UA
dc.description.abstractThe article analyses the main stages of adult education formation. The accent is made on European peculiarities of development. Adult education is becoming increasingly interesting to people from every population level. It became the reality with the advent of industrial society. The work deals with the development of adult education in the period from the XVIII century to the late XX century. Examples showing schools and training centers for adults or young learners, the expansion of forms of educational societies are given. Main infl uences and effects of two world wars on lifelong learning are discovered. The author explains great importance of the 1974 Convention no. 140 approved by International Labour Offi ce as it was aimed to introduce employees’ rights to free time for training through paid study permits on a global stage. Considerable variations in terminology and defi nitions of adult education are studied. The rich variety of approaches can be traced back to two principal paradigms: the neoliberal and the critical-radical. In neo-liberal approach, training is seen as an individual process. The function of lifelong education in critical-radical approach is in transforming social conditions and intellectual development.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНауковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка, соціальна роботаuk_UA
dc.subjectосвіта дорослихuk_UA
dc.subjectосвіта упродовж життяuk_UA
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk_UA
dc.subjectнео-лібералізмuk_UA
dc.subjectкритичний радикалізмuk_UA
dc.subjectadult educationuk_UA
dc.subjectlifelong learninguk_UA
dc.subjectprofessional traininguk_UA
dc.subjectneo-liberal approachuk_UA
dc.subjectcritical-radical approachuk_UA
dc.titleОсвіта дорослих у ретроспективі: європейський історичний аспект питанняuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue37uk_UA
dc.citation.spage111uk_UA
dc.citation.epage113uk_UA
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФГТ)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.