Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2876
Title: Синтез системы зажигания автомобиля, работающего на озонированном топливе
Other Titles: Synthesis of automobile ignition system using ozonized fuel
Authors: Пилипенко, Олександр Михайлович
Васильченко, Віктор Юрійович
Підгорний, Микола Володимирович
Пілатов, А.Ю.
Keywords: двигатель внутреннего сгорания;активация топлива;озон;математическая модель;internal combustion engine;fuel activation;ozone;mathematical model
Issue Date: 2015
Publisher: Наука и техника
Abstract: Разработаны математическая модель электронной системы управления углом опережения зажигания в двигателе внутреннего сгорания, работающем на озонированном топливе, и алгоритм управления его системой зажигания. Создана структура динамической системы зажигания с использованием блока управления подачи озона в топливо для повышения экологических и экономических показателей автомобиля, адаптированных к условиям эксплуатации. Применение данной системы позволяет за счет дозирования оптимального количества озона в топливо обеспечить снижение расхода бензина и концентрации продуктов неполного сгорания с точки зрения минимумов в условиях эксплуатации. Представлена управляемая система зажигания автомобиля как последовательная схема, которая имеет множество дискретных входов, дискретных выходов и дискретных внутренних состояний. Схема устанавливает функциональную зависимость между состояниями входа и выхода. Проведена оценка экологических показателей по массовым выбросам оксида углерода СО углеводородов СпНт, оксидов азота NOx , выполнен анализ результатов исследований. Предложенная математическая модель электронной системы управления углом опережения зажигания в двигателе внутреннего сгорания, работающем на озонированном топливе, позволяет: использовать математическую модель для определения показателей работы двигателя внутреннего сгорания от изменения угла опережения зажигания; осуществлять исследование влияния изменения параметров угла опережения зажигания на показатели работы автомобиля, в частности оценить его топливную экономичность и токсичность в условиях эксплуатации. Полученные результаты могут быть использованы для дальнейшего исследования озонирования топлива всех типов автомобилей.
The paper presents a mathematical model for electronic control system of an ignition advance angle in the internal combustion engine, which is running on ozonized fuel. An algorithm for ignition system control of internal combustion engine using ozonized fuel has been developed in the paper. A structure of the dynamic ignition system while using a control unit for supplying ozone into fuel has been created with a purpose to improve automobile ecological and economical indices adapted to operational conditions. Application of the given system allows to ensure minimum reduction of operational petrol consumption and concentration of incomplete combustion products due to optimum ozone dosage into the fuel. The paper proposes a controlled automobile ignition system as a sequential scheme which has a great number of discrete inputs and outputs and many discrete internal states. The scheme establishes a functional dependence between input and output states. The paper provides an assessment of ecological indices according to massive emissions of carbon monoxide СО, hydrocarbon СпНт and nitric oxide NOx . The analysis of the investigation results has been carried out in the paper. The proposed mathematical model for electronic control system of an ignition advance angle in the internal combustion engine running on ozonized fuel makes it possible: to use the mathematical model for determination of the ICE operational indices due to changes in the ignition advance angle; to carry out investigations on the influence of changes in parameters of the ignition advance angle on the automobile operational indices, in particular to estimate its fuel economy and toxicity under operational conditions. The obtained results can be used for further investigations on fuel ozonizing for all types of automobiles.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2876
ISSN: 2227-1031
Issue: 1
First Page: 48
End Page: 51
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФКТМД)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
797-815-1-SM.pdf569.12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.