Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3038
Title: Метод контент-аналізу семантичної частки в текстах з ознаками психолінгвістичного впливу
Other Titles: The content analysis method of the semantic particle in texts with psycholinguistic influence signs
Authors: Тарасенко, Ярослав Володимирович
Keywords: контент-аналіз;семантична частка;ядро семантики;категорії психолінгвістичного портрету;диференціація синонімів;психолінгвістичний вплив;content analysis;semantic particle;core of semantics;categories of psycholinguistic portrait;differentiation of synonyms;psycholinguistic influence
Issue Date: 2019
Publisher: Системи управління, навігації та зв'язку
Abstract: В статті вирішено актуальну науково-практичну задачу прискорення контент-аналізу преси без використання експрес-підходу. В роботі вирішені такі задачі, як адаптація основних складових контент-аналітичного дослідження до аналізу семантичної частки на основі дослідження розподілу синонімічних конструкцій за рахунок підсумовуючого підходу контент-аналізу; розподіл семантичних часток за категоріальними ознаками на основі традиційного підходу контент-аналізу для розподілу ядер семантики за логічними рівнями я-концепції; визначення відповідності семантичної частки логічного рівня саме пропагандисту на основі орієнтованого підходу контентаналізу шляхом дослідження специфіки використання синонімів. В результаті дослідження вперше розроблено метод контент-аналізу семантичної частки в текстах з ознаками психолінгвістичного впливу на основі комплексного використання традиційного, підсумовуючого та орієнтованого підходів контент-аналізу за рахунок дослідження тематичної диференціації синонімічних конструкції на основі дискурсного аналізу тексту, що дозволило адаптувати методику семантичного контент-аналізу до квантово-семантичного психолінгвістичного аналізу і, таким чином, прискорити контент-аналіз преси. Результати можливо використовувати для інтерпретації семантичної частки та виявлення закономірностей у світах сприйняття семантичної частки.
The purpose of the article is to accelerate the content analysis of the press without using the express approach by adapting the method of semantic content analysis to quantum-semantic psycholinguistic analysis for developing the method of content analysis of the semantic particle. The article deals with solving an actual scientific and practical problem of the press content analysis acceleration without using the express approach. There were solved tasks such as the main components of content-analytic research adapting to the semantic particle analysis on the basis of the synonymous constructions’ distribution research due to the summative approach of content-analysis; the semantic particles division by categorical features on the basis of the conventional content analysis approach for the semantics cores distribution by logical levels of the i-concept; determining the semantic particle of the logical level correspondence to the propagandist on the basis of a directed approach in content analysis by investigating the specificity of the synonyms’ use. As a research result, the content analysis method of the semantic particle in texts with psycholinguistic influence signs was developed for the first time, based on the complex use of conventional, summative and directed approaches in content analysis by studying the synonymous constructs' thematic differentiation on the basis of textual discourse analysis, which allowed to adapt the semantic analysis methods to quantum-semantic psycholinguistic analysis and, thus, it became possible acceleration the press content analysis. The results can be used to interpret the semantic particle and identify patterns in the worlds of the semantic particle perception.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3038
ISSN: 2073-7394
DOI: 10.26906/SUNZ.2019.6.092
Issue: 6(58)
First Page: 92
End Page: 96
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФІТІС)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.