Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3041
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTarasenko, Yaroslav-
dc.contributor.authorТарасенко, Ярослав Володимирович-
dc.date.accessioned2021-12-02T08:44:19Z-
dc.date.available2021-12-02T08:44:19Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2225-5036 (print)-
dc.identifier.issn2411-071X (online)-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3041-
dc.description.abstractThe content-criteria table of propagandist’s psycholinguistic portrait for researching the group propa-ganda was constructed in the article on the basis of classifying the psycholinguistic portrait’s semantic category components. The study results can be used in constructing a propagandist’s psycholinguistic portrait based on the identified group of psychological influence semantic components that require research. The semantic category com-ponents of the prop-agandist’s psycholinguistic portrait were classified by applying the content analysis method of the semantic particle in texts with psycholinguistic influence signs. A table of 17 content-criteria for the single propagandist’s psycholinguistic portrait was constructed based on the classified components of the propagandist’s psycholinguistic portrait semantic category. A table of 16 content-criteria for a psycholinguistic portrait of propa-gandists' group was constructed by means of studying the territorially remote multiple sources, which allows re-searching the group propaganda. The content-criteria number expansion, taking into account the perception worlds' multiplicity of both the propagandists' group and persons being influenced require further research. The effectiveness of the developed content analysis method of the semantic particle was proved. Checking the corre-spondence of defined categorical features to the real psycholog-ical profile showed a result of 82%, which gives a reason to consider the content-criteria table as maximal accurate for studying the semantic component of the prop-agandist's psycholinguistic portrait. The comparison results of the type I subcategory semantic cores number by content-criterion classes for single and group propaganda indicate the less detailed psycholinguistic profile in case of group propaganda.uk_UA
dc.description.abstractУ статті побудовано таблицю контент-критеріїв психолінгвістичного портрету пропагандиста для дослідження групової пропаганди на основі класифікації складників семантичної категорії психолінгвістичного портрету. Результати дослідження можливо використовувати при побудові психолінгвістичного портрету пропагандиста на основі виявленої групи семантичних складових психологічного впливу, що потребують дослідження. Проведено класифікацію складників семантичної категорії психолінгвістичного портрету пропагандиста шляхом застосування методу контент-аналізу семантичної частки в текстах з ознаками психолінгвістичного впливу. Побудовано таблицю з 17 контент-критеріїв психолінгвістичного портрету пропагандиста на основі класифікації складників семантичної категорії психолінгвістичного портрету пропагандиста. Побудовано таблицю з 16 контент-критеріїв психолінгвістичного портрету групи пропагандистів, шляхом множинного дослідження територіально віддалених джерел, що дозволяє проводити дослідження групової пропаганди. Подальших досліджень потребує розширення кількості контент-критеріїв з урахуванням множинності світів сприйняття як групи пропагандистів так і осіб, на яких здійснюється вплив. Було доведено ефективність розробленого методу контент-аналізу семантичної частки. Контрольна перевірка відповідності визначених категоріальних ознак реальному психологічному профілю показала результат 82%, що дає підстави вважати таблицю контент-критеріїв максимально точною для дослідження семантичної складової психолінгвістичного портрету пропагандиста. Результати порівняння кількості ядер семантики підкатегорії І за класами контент-критерів при одноосібній та груповій пропаганді свідчать про меншу деталізацію психолінгвістичного профілю за умов групової пропаганди.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherБезпека інформаціїuk_UA
dc.subjectcontent analysisuk_UA
dc.subjectsemantic particleuk_UA
dc.subjectcore of semanticsuk_UA
dc.subjectcategories of psycholinguistic portraituk_UA
dc.subjectclassification of semantic category componentsuk_UA
dc.subjectthe content-criteria tableuk_UA
dc.subjectpsycholinguistic influenceuk_UA
dc.subjectcounteracting the group propagandauk_UA
dc.subjectконтент-аналізuk_UA
dc.subjectсемантична часткаuk_UA
dc.subjectядро семантикиuk_UA
dc.subjectкатегорії психолінгвістичного портретуuk_UA
dc.subjectкласифікація складників семантичної категоріїuk_UA
dc.subjectтаблиця контент-критеріївuk_UA
dc.subjectпсихолінгвістичний впливuk_UA
dc.subjectпротидія груповій пропаганді.uk_UA
dc.titleContent-criteria of psycholinguistic portrait’s semantic category for researching the group propagandauk_UA
dc.title.alternativeКонтент-критерії семантичної категорії психолінгвістичного портрету для дослідження групової пропагандиuk_UA
dc.title.alternativeКонтент-критерии семантической категории психолингвистического портрета для исследования групповой пропагандыuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.volume26uk_UA
dc.citation.issue1uk_UA
dc.citation.spage5uk_UA
dc.citation.epage13uk_UA
dc.identifier.doi10.18372/2225-5036.26.14526-
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФІТІС)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.