Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3211
Title: Кав’ярні: сучасні тенденції ресторанного бізнесу
Other Titles: Coffee shops: modern trends of restaurant business
Кофейни: современные тенденции ресторанного бизнеса
Authors: Івашина, Лілія Леонідівна
Бишовець, Лариса Григорівна
Куракін, Олександр Борисович
Keywords: розвиток кав’ярень;ресторанне господарство;кавова культура;спеціалізовані заклади;coffee shops development;restaurants;coffee culture;consumers;specialized institutions;развитие кофеен;ресторанное хозяйство;кофейная культура;потребители;специализированные заведения
Issue Date: 2020
Publisher: Вчені записки Таврійського національного університету імені І.В. Вернадського. Серія: Економіка і управління
Abstract: У статті розглянуто сучасні тенденції розвитку кав’ярень в Україні. Досліджено значення кав’ярень як різновиду спеціалізованих закладів ресторанного господарства в сучасних умовах. Проведені дослідження дають змогу зрозуміти особливості розвитку кав’ярень, необхідність поширення кавової культури в Україні. Здійснено оцінювання основних тенденцій розвитку кав’ярень в місті Черкаси. Визначено, що зростання кавової культури та компетентності споживачів у цій сфері робить кавовий бізнес досить перспективним та привабливим видом діяльності підприємств. Визначено місце кав’ярень у загальній структурі ресторанного бізнесу. Обґрунтовано перспективу цієї сфери діяльності, потенційних споживачів та розглянуто фактори, які впливають на популярність кав’ярень серед відвідувачів. Запропоновано способи утримання кав’ярень на ринку.
The article considers the current trends in coffee shops development in Ukraine. Today in Ukraine there is a significant number of restaurants, which differ in type, theme and variety of cuisines. Accordingly, there is a need to develop new and improve existing formats of restaurants, including coffee shops. The opening of coffee shops can promote Ukrainian cuisine, which will evoke positive associations with each region of Ukraine. It is important to study the coffee shops market in Ukraine, to analyze the prospects of coffee culture in the regions. The detailed analysis of coffee market trends to make long-term forecasts has made. This requires new research, which will identify the main coffee shops work areas. The importance of coffee shops as a kind of specialized restaurants in modern conditions has been studied. For the development of this area of enterprises it is necessary not only to find unique ideas for business, but also to monitor the constant changes in the market, i.e. to analyze changes in external factors, trends and consumer needs. The conducted research allows understanding the peculiarities of the development of coffee shops, the need to spread coffee culture in Ukraine. The main trends in the development of coffee shops in the city of Cherkasy have been assessed. It is determined that the growth of coffee culture and consumer competence in this area makes the coffee business a very promising and attractive enterprises activity. However, this can lead to a significant competition level increase. Besides, there are various opportunities and risks in this sphere. Understanding the state and main trends of coffee business helps coffee shops to survive in today’s continuous competitive environment. The place of coffee shops in the restaurant business general structure has been determined. The prospects of this field of activity and potential consumers are substantiated, the factors influencing the popularity of cafes among visitors are considered. Ways to keep coffee shops on the market are suggested. Coffee industry needs further improvement and scientific research to ensure the competitiveness of this kind of economic activity.
В статье рассмотрены современные тенденции развития кофеен в Украине. Исследовано значение кофеен как разновидности специализированных заведений ресторанного хозяйства в современных условиях. Проведенные исследования позволяют понять особенности развития кофеен, необходимость распространения кофейной культуры в Украине. Осуществлено оценивание основных тенденций развития кофеен в городе Черкассы. Определено, что рост кофейной культуры и компетентности потребителей в этой сфере делает кофейный бизнес перспективным и привлекательным видом деятельности предприятий. Определено место кофеен в общей структуре ресторанного бизнеса. Обоснована перспектива этой сферы деятельности, потенциальных потребителей и рассмотрены факторы, влияющие на популярность кофеен среди посетителей. Предложены способы удержания кофеен на рынке.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3211
ISSN: 2523-4803 (print)
2707-1103 (online)
DOI: 10.32838/2523-4803/70-5-12
Volume: 31(70)
Issue: 5
First Page: 77
End Page: 80
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФХТСО)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ІЛЛ, БЛГ, КОБ.pdf273.03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.