Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3598
Title: Український текстиль як невіддільний складник сучасного дизайну: еволюція, перспективи
Other Titles: Ukrainian textiles as an integral part of modern design: evolution, perspectives
Authors: Яковець, Інна Олександрівна
Чугай, Наталія Миколаївна
Keywords: текстиль;виставка;дизайн;мистецтво;виражальні засоби;арт-текстиль;експозиція;технологія;textile;art textile;design;art;expressive means;exhibition;exposition;technology
Issue Date: 2021
Publisher: Український мистецтвознавчий дискурс
Abstract: У статті висвітлено основні етапи становлення дизайну у сфері текстилю. Проаналізовано сучасний стан розвитку арт-текстилю, означено особливості сучасних технік і жанрів, наведено приклади розвитку текстильного мистецтва і дизайну в окремих регіонах України, окреслено недостатність професійно проведеного аналізу сучасних прийомів і засобів створення сучасної текстильної дизайн-продукції.Показано, що виникнення дизайну як особливого виду проектно-художньої діяльності пов’язують із завершальним етапом першої промислової революції кінця ХІХ ст. Поділ праці, що виник пізніше, зумовив створення мануфактури, на зміну якій прийшло машинне виробництво ткацьких фабрик. Виготовлення текстилю з кустарного ремісничого виробництва перетворилося в особливий вид художньо-проектної діяльності і, відповідно, стала формуватися нова професія – дизайнер текстилю.Показано, що у 90-х роках ХХ ст. відбувалася зміна принципів формоутворення. Головною відмінною рисою творів дизайну текстилю від творів декоративно-прикладного мистецтва є системний підхід до створюваної речі, а саме: науковий підхід в проектуванні; новаторське формоутворення; взаємодія з про-стором; використання нових технологій і матеріалів; розширення палітри художньо-технологічних засо-бів, які дають можливість їх багатоваріантного комбінування для отримання нових оригінальних рішень; художнє моделювання предметного середовища в умовних формах і матеріалах (макети, ескізи, експериментальні пошуки форми); підвищення якості виробу. Орієнтація на створення гармонійного предметно-просторового середовища в кінці ХХ ст. активізувала зусилля художників всіх видів і жанрів мистецтва.Виявлено, що сфера художнього оформлення текстильних виробів, підбір малюнка і забарвлення, для тканини відповідної фактури, так само, як і питання сприйняття художнього образу цих творів дизайну текстилю як цілісної системи, вивчені недостатньо.Виражальні засоби художнього текстилю ХХІ ст. дедалі більше привертають увагу сучасних митців. Сучасне жанрове різноманіття творів охоплює всі рівні: тематичні, формотворчі, орнаментальні, технологічні та втілює ідею самодостатності художньої творчості в текстилі. Роботи сповнені глибокої емоційності на надзвичайної образної виразності, що дає можливість інтегруватися в європейське середовище.
The article reflects the main stages of the formation of design in the field of textiles. It is analyzed the current state of development of textile art, marked features of modern techniques and genres, given examples of textile art and design in some regions of Ukraine, outlined the lack of professional analysis of modern techniques and means of creating modern textile design products.It is shown that the emergence of design as a special type of design and artistic activity is associated with the final stage of the first industrial revolution in the late 19th century. The division of work, which emerged later, led to the creation of manufactories, which were replaced by the machine production of weaving factories. Making textiles from artisanal craft production turned into a special kind of art and design activity and, accordingly, a textile designer, new profession, began to form. It is shown that in the 90's of the twentieth century there was a change of principles of shaping. The main distinguishing feature of the works of textile design from the works of arts and crafts is a systematic approach to the created thing, namely: a scientific approach to the design; innovative shaping; interaction with the space; the use of new technologies and materials; expanding the palette of artistic and technological means, which allow you to combine them multivariably to get new original solutions; artistic simulation of the object environment in conventional forms and materials (layouts, sketches, experimental search for form); improving the quality of the product. The focus on creating a harmonious object-spatial environment at the end of the twentieth century has intensified the efforts of artists of all kinds and genres of art.It was found that the sphere of artistic design of textile products, the selection of pattern and coloring, for the fabric of the appropriate texture, as well as the issue of perception of the artistic image of these works of textile design as a holistic system, have been insufficiently studied.The expressive means of artistic textile of the XXI century increasingly attract the attention of contemporary artists. Modern genre diversity of works covers all levels: thematic, formational, ornamental, technological and embodies the idea of self-sufficiency of artistic creativity in textiles. The works are full of deep emotionality and extreme figurative expressiveness, which makes it possible to integrate into the European environment.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3598
ISSN: 2786-5886 (print)
2786-5894 (online)
DOI: 10.32782/uad.2021.1.6
Issue: 1
First Page: 52
End Page: 58
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФКТМД)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8-Текст статті-45-2-10-20220727.pdf752.97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.