Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3652
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБаранюк, Діана-
dc.date.accessioned2022-02-02T10:43:51Z-
dc.date.available2022-02-02T10:43:51Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2306-4420-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3652-
dc.description.abstractВ статті обґрунтовано необхідність застосування маркетингового підходу до розуміння, формування та розвитку туристичних дестинацій. Сформоване визначення поняття «туристична дестинація» як об’єкта маркетингового впливу. Відзначено, що туристична дестинація є керованою системою, яка володіє туристичним ресурсним потенціалом, туристичною інфраструктурою, туристичними ресурсами, набором інструментів та технологій, формує відносини між внутрішніми учасниками та зовнішніми ринками, що дозволяє реалізувати конкурентоспроможну споживчу цінність та залучити туристичні потоки. Акцентовано увагу, що відповідно до маркетингового підходу елементи туристичної дестинації як маркетингової системи необхідно підібрати та ув’язати таким чином, щоб вони відповідали потребам і очікуванням туристів. Запропоноване визначення маркетингу туристичних дестинацій, яке сформоване в рамках партнерської концепції, орієнтованої на визначення та створення нових цінностей для усіх учасників взаємодії. Розглянуто структуру комплексу маркетингу за моделлю «7Р» та визначено суть кожного з елементів.uk_UA
dc.description.abstractThe article substantiates the need to apply a marketing approach to the understanding, formation and development of tourist destinations. The definition of the concept of "tourist destination" within the territorial (geographical), economic, tourism-oriented and marketing approaches is formed. In our research the definition of a tourist destination has been clarified as a managed system that has tourist resource potential, tourist infrastructure, tourist resources, a set of tools and technologies, forms relations between domestic and foreign markets to ensure sustainable development of tourism. According to the marketing approach, a tourist destination should be understood as a set of tourist resources, tourist infrastructure, tourist attractions, which are selected and linked in such a way as to meet the needs and expectations of tourists. Emphasis is placed on the fact that according to the marketing approach, the elements of a tourist destination as a marketing system must be selected and linked so that they meet the needs and expectations of tourists, but do not conflict with the interests of domestic participants. It is noted that the development of the destination should be carried out within a single strategy, the different interests of the actors of the tourism market should be balanced as much as possible in order to increase the competitiveness of the destination. The definition of marketing of tourist destinations, which is formed within the framework of the partnership concept focused on the definition and creation of new values for all participants of the interaction, is offered. Each participant in the interaction (tour operators, travel agencies, destination management, residents, visitors, investors, business) should be regarded as unique, and it is necessary to establish stable long-term communication links. It is noted that the achievement of marketing goals (adaptation to changing factors of the marketing environment, attracting tourists, increasing tourist costs, improving a reputation, improving an image, expanding territorial coverage, entering new tourist niches and developing new types of tourism, crisis management, development of incentives) of tourist destinations requires the use of marketing technologies, methods, techniques, tools, as well as the definition of indicators that reflect the results of marketing and allow to control the processes. In this work the structure of the marketing complex according to the "7P" model is considered and the essence of each of the elements is determined. It is concluded that the marketing approach to the destination involves the development of an integrated product of the destination, based on the needs, expectations, perceptions, impressions and emotions of the tourist, and the tourist infrastructure only meets these needs.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗбірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні наукиuk_UA
dc.subjectтуристична дестинаціяuk_UA
dc.subjectмаркетингuk_UA
dc.subjectмаркетинговий підхідuk_UA
dc.subjectмаркетинг туристичних дестинаційuk_UA
dc.subjectкомплекс маркетингуuk_UA
dc.subjecttourist destinationuk_UA
dc.subjectmarketinguk_UA
dc.subjectmarketing approachuk_UA
dc.subjectmarketing of tourist destinationsuk_UA
dc.subjectmarketing complexuk_UA
dc.titleМаркетинговий підхід до розуміння, формування та розвитку туристичних дестинаційuk_UA
dc.title.alternativeMarketing approach to understanding, formation and development of tourist destinationsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue63uk_UA
dc.citation.spage136uk_UA
dc.citation.epage146uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2306-4420.63.2021.249631-
Appears in Collections:Випуск 63

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-2_титул_Вип._63.pdf481.1 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
3-4_ЗМІСТ.pdf330.34 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
136-146_Баранюк.pdf503.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.