Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4250
Title: Оцінка ролі автотранспорту в забезпеченні екологічної безпеки міського середовища
Authors: Ящук, Людмила Борисівна
Бискуб, Ірина Станіславівна
Keywords: автотранспорт;екологічна безпека;ґрунти;атмосферне повітря;біотестування;сніговий покрив
Issue Date: Dec-2022
Abstract: Бискуб І.А. Оцінка ролі автотранспорту в забезпеченні екологічної безпеки міського середовища Актуальність теми. Місто Черкаси є обласним центром Черкаської області та має чисельний автопарк, який здійснює значний техногенний вплив на екосистему міста. В зв’язку з цим ролі автотранспорту в забезпеченні екологічної безпеки для міського середовища є надзвичайно актуальним, оскільки дозволяє спланувати та розробити заходи для мінімізації негативного впливу автомобільних транспортних засобів на міські екосистеми. Мета роботи: визначення навантаження автотранспорту на якість атмосферного повітря та ґрунтів вздовж автодоріг м. Черкаси з подальшим визначенням складу та розрахунком кількості забруднювачів, що викидаються на центральних автодорогах міста. Об’єкт дослідження: атмосферний басейн, ґрунти, сніговий покрив, тест-об’єкти в межах дослідних ділянок автодоріг м. Черкаси. Предмет дослідження: склад та обсяги забруднення міського атмосферного повітря, хімічний стан снігового покриву та ґрунтів, параметри тест-об’єктів вздовж дослідних ділянок автодоріг з різною інтенсивністю транспортного потоку в межах обласного центру. Методи дослідження: натурні спостереження, розрахункові методи по визначенню складу та обсягів забруднення від працюючих автомобілів, експериментальні дослідження по біотестуванню якості ґрунтів вздовж дослідних ділянок м. Черкаси та аналітична обробка даних за допомогою комп’ютера. Результати дослідження. Індекс забруднення атмосфери м. Черкаси дорівнює 7,3, що дозволяє вважати міське повітря середнім за рівнем забруднення. Місто входить в першу десятку міст України, де зафіксовано найбільшу кількість автовласників. Мікрорайони міста характеризуються різним ступенем автомобільного навантаження на атмосферне повітря, що залежить від особливостей транспортної інфраструктури обласного центра. Вулично-дорожня мережа міста є причиною високої щільності транспортних потоків, низької інтенсивності руху, частих заторних ситуацій. Усе це разом з технічним станом доріг значно впливає на стан повітряного басейну навколо магістральних вулиць і доріг. Через щільність транспортних потоків страждають також ґрунти зелених зон міста, розміщених вздовж транспортної інфраструктури Наукова новизна: розраховано склад та кількість викидів автотранспорту на дослідних ділянках автодоріг м. Черкаси та експериментально встановлено рівень забруднення ґрунтів вздовж дослідних ділянок транспортних артерій обласного центру. Теоретичне і практичне значення: завдяки отриманим розрахунковим та експериментальним даним, можна реалізувати практичні заходи щодо зменшення викидів токсичних речовин, оптимізації транспортної інфраструктури та покращення стану екологічної безпеки міста. Структура та обсяг роботи. Кваліфікаційна робота магістра складається зі вступу, анотації, двох розділів, висновків, переліку посилань (39 джерел), графічної документації до кваліфікаційної роботи магістра, додатків. Повний обсяг роботи – 66 сторінок друкованого тексту, основна частина –54сторінки.
Biskub I.S. Assessment of the role of motor vehicles in ensuring environmental safety of the urban environment Actuality of theme. Cherkasy is the regional center of the Central Ukraine and has a large number of cars that has a negative technogenic impact on the city's ecosystem. In this regard, the role of motor vehicles in ensuring environmental safety for the urban environment is extremely relevant, as it allows planning and developing measures to minimize the negative impact of cars on urban ecosystems. The purpose of the work: determining the load of motor vehicles on the quality of atmospheric air and soils along the highways of Cherkasy with further determination of the composition and calculation of the amount of pollutants emitted on the central highways of the city. The object of study: atmospheric air, soils, snow cover, test objects within experimental road sections of Cherkasy. The subject of research: composition and volume of urban atmospheric air pollution, chemical state of snow cover and soils, parameters of test objects along test sections of highways with different intensity of traffic flow within the regional center. Research methods: on-site observations, calculation methods for determining the composition and volume of pollution from working cars, experimental studies on biotesting of soil quality along experimental sites in Cherkasy, and analytical data processing was using a PC. Results of the research. The air pollution index of the city of Cherkasy is 7.3, which allows us to consider the city's air as average in terms of the level of pollution. The city is among the top ten cities of Ukraine with the largest number of car owners. The microdistricts of the city are characterized by a different degree of vehicular load on the atmospheric air, which depends on the characteristics of the transport infrastructure of the regional center. The street and road network of the city is the reason for the high density of traffic flows, low traffic intensity, and frequent traffic jams. All this, together with the technical condition of the roads, significantly affects the condition of the air pool around main streets and roads. Identified sections of highways that have the most negative impact on the urban environment. Due to the density of traffic flows, the soils of the green areas of the city, located along the transport infrastructure, also suffer. Scientific novelty: the composition and quantity of motor vehicle emissions were calculated on test sections of highways in the city of Cherkasy, and the level of soil pollution along test sections of transport arteries of the regional center was determined experimentally. Theoretical and practical significance: Using the above methods of calculation and thanks to the data obtained, it is possible to implement practical measures to reduce emissions of toxic substances, to improve the system of operation of road transport, the development of transport infrastructure and to improve the state of environmental safety of the region. Structure and scope of work. The master's qualification work consists of introduction, annotation, two chapters, conclusion, list of references (38 sources), graphic documentation, applications. The full amount of work is 66 pages of printed text, the main part is 54 pages.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4250
Appears in Collections:101 Екологія (Екологія та охорона навколишнього середовища)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Бискуб І.pdf
  Restricted Access
1.7 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.