Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4629
Title: Розвиток економічного простору регіонів України через активізацію партнерства бізнесу та освіти
Other Titles: Development of the economic space of Ukrainian regions through the activation of business and education partnership
Authors: Захарова, Оксана Володимирівна
Настенко, Олег Романович
Keywords: економічний простір;регіон;бізнес;освіта;стратегічне партнерство;Україна;партнерство;economic space;region;business;education;strategic partnership;development;Ukraine
Issue Date: 2023
Publisher: Економiка i органiзацiя управлiння
Abstract: Доведено, що здійснити розвиток економічного простору регіонів України за сучасних умов можливо виключно на підґрунті активізації партнерських стосунків між закладами освіти та суб’єктами ділового середовища регіону. Визначено та проаналізовано зміст трьох найбільш поширених і результативних форм партнерства освіти і бізнесу. Першою формою обрано створення й реалізацію спільних проєктів між бізнесом та освітніми установами. Другою формою визначено запровадження дуальної форми навчання за широким спектром спеціальностей. Третя форма партнерства пов’язана зі створенням спільних освітніх програм представниками освіти та бізнесу регіону. Систематизовано конкурентні переваги закладів освіти та суб’єктів господарювання регіону, які будуть отриманими завдяки партнерству та реалізації на практиці трьох його виокремлених форм. Встановлено, що комплексна дія конкурентних переваг, отриманих кожною стороною, сформує конкретні чинники впливу на розвиток економічного простору регіону. Проведено аналіз відомостей про самооцінювання двох освітньо-наукових програм, які отримали сертифікат про зразкову акредитацію, на предмет партнерських відносин з представниками бізнесу. Сфокусовано увагу на шляхах подальшого розвитку партнерських відносин закладів освіти та бізнесу.
The advancement of the economic space in the regions of Ukraine under contemporary conditions has been demonstrated to be achievable exclusively through the intensification of collaborative relationships between educational institutions and business entities within the region. The content of three prevalent and effective forms of education-business partnerships has been identified and analyzed. The first selected form involves the creation and implementation of joint projects between businesses and educational institutions. The second form entails the introduction of a dual education system across a broad spectrum of specialties. The third form of partnership is associated with the development of joint educational programs by representatives of both the education and business sectors within the region. Competitive advantages derived from partnerships and the practical implementation of these three distinct forms have been systematically organized for educational institutions and business entities within the region. It is established that the collective impact of competitive advantages acquired by each party will contribute specific influencing factors to the development of the economic space within the region. An analysis of self-assessment information from two educational and scientific programs that have received exemplary accreditation certificates has been conducted, focusing on their partnerships with business representatives. Attention is directed towards pathways for the further development of collaborative relationships between educational institutions and businesses.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4629
ISSN: 2307-2318 (print)
2707-9899 (online)
DOI: 10.31558/2307-2318.2023.2.19
Issue: 2(50)
First Page: 195
End Page: 203
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФЕУ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14650-Текст статті-29150-1-10-20231225.pdf563.6 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.