Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4959
Title: | Формування загально-гуманітарних засад системи національної безпеки у закладах вищої освіти України: соціально-філософський аспект. |
Other Titles: | The general humanitarian principles of the national security system formation in higher education institutions of Ukraine: socio-philosophical aspect |
Authors: | Даценко, Вікторія Станіславівна |
Keywords: | національна безпека;вища освіта України;компетентісний підхід;гуманітарні засади національної безпеки;ціннісні компетенції здобувачів вищої освіти;інформаційні компетенції;інструментальні компетенції;national security;higher education of Ukraine;competent approach;humanitarian principles of national security;value competences of higher education students;informational competences;instrumental competences |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Вісник Львівського університету. Серія філософсько-політологічні студії |
Abstract: | Статтю присвячено місцю і функціям вищої освіти України в системі національної безпеки.
Обґрунтовано вирішальну роль освітнього процесу у вищій школі для формування гуманітарних
засад національної безпеки. Проаналізовано структуру безпекових компетенцій, які мають бути
засвоєні здобувачами вищої освіти України. В цій структурі виділено три взаємопов’язані рівні, оволодіння якими уможливлює ефективну діяльність фахівців з вищою освітою при розв’язанні питань
національної безпеки. Перший (вищий) рівень утворюють цінності, орієнтація на які визначає цілі,
зміст і значущість діяльності спрямованої на підтримання й зміцнення безпеки країни. Для формування ціннісної свідомості в освітньому процесі вищої школи має здійснюватися ціннісний дискурс,
змістом якого мають бути як загальнолюдські та національні цінності, що є об’єктами захисту, так
і цінності самої сфери національної безпеки – її розбудови та управління нею. Другий рівень безпекових компетенцій утворюють знання, вміння та навички здобувачів вищої освіти в роботі з інформацією, цей рівень названо інформаційним. Інформаційні безпекові компетеніії містять здатність
обробляти великі обсяги інформації, працювати з інформаційної технікою, оцінювати інформацію
з боку її впливу на національну безпеку, вміння виділяти корисну і загрозливу інформацію, протидіяти інформаційним загрозам, викривати недостовірну і сфальсифіковану інформацію. Третій рівень
безпекових компетенцій здобувачів вищої освіти названо інструментальним. Це можливості фахівців
оперувати матеріальними і нематеріальними засобами їх професійної діяльності. Таке оперування
має бути безпечним для суспільства, а також, за необхідністю, нейтралізовувати технічні, економічні
та військові загрози національній безпеці країни. The article is devoted to the place and functions of higher education of Ukraine in the system of national security. The decisive role of the educational process in higher school for the formation of the national security humanitarian foundations is substantiated. The structure of safety competences, which must be mastered by those seeking higher education in Ukraine, is analyzed. In this structure, three interrelated levels are distinguished, the mastery of which enables the effective activity of specialists with higher education in solving national security issues. The first (higher) level is formed by values, the orientation of which determines the goals, content and significance of activities aimed at maintaining and strengthening the country's security. To form a value consciousness, the educational process of a higher school should be carried out by a value discourse, the content of which should be both universal and national values, which are the objects of protection, and the values of the sphere of national security itself – its development and management. The second level of security competences is formed by the knowledge, skills and abilities of higher education students in working with information, this level is called informational. Information security competencies include the ability to process large amounts of information, to work with information technology, to evaluate information from the side of its impact on national security, the ability to distinguish useful and threatening information, counter information threats, and expose unreliable and falsified information. The third level of security competencies of higher education students is called instrumental. This is the ability of specialists to operate with tangible and intangible means of their professional activity. Such operations must be safe for society, and, if necessary, neutralize technical, economic and military threats to the national security. |
URI: | https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4959 |
ISSN: | 2307-1664 (print) 2663-5615 (online) |
DOI: | 10.30970/PPS.2024.52.10 |
Issue: | 52 |
First Page: | 91 |
End Page: | 99 |
Appears in Collections: | Наукові публікації викладачів (ФГТ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Даценко.pdf | 284.98 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.