Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5657
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBilukha, Mykhailo-
dc.contributor.authorMnukhina, Maryna-
dc.contributor.authorБілуха, Михайло-
dc.contributor.authorМнухіна, Марина-
dc.date.accessioned2025-06-05T12:15:31Z-
dc.date.available2025-06-05T12:15:31Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.issn2306-4420-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5657-
dc.description.abstractThe optimisation of distribution processes is one of key factors for the success of modern agroindustrial business, which helps to reduce costs, increase the speed and quality of deliveries, as well as ensure maximum alignment between supply and demand. The use of econometric models to identify patterns and optimise costs at various stages of distribution, enabling the development of well-founded resource management strategies and improving the financial performance of companies is one of these methods. The article examines the application of econometric models for optimising distribution processes using the example of PrJSC "Myronivskyi Hliboproduct", one of the leaders in Ukraine's agro-industrial sector, which actively implements innovative approaches in production and distribution. The objective of the study is to model the interrelationships and determine the impact of costs on various stages of distribution to provide recommendations for their optimisation and efficiency improvement. To optimise costs and increase sales of the company's innovative products, a justified selection of the model has been made based on the following criteria: ease of implementation, data volume, flexibility, accuracy of results, and cost of implementation. It is found that multiple regression analysis is the optimal choice, as it has a number of advantages that make it the most relevant for the analysed agro-industrial company. Such key factors as: transportation costs, marketing expenses, demand seasonality, and export share have been selected for model development. The developed model confirms a high level of correlation between these factors and sales volume. The use of the ordinary least squares (OLS) method and the construction of a heatmap enable a detailed analysis and forecasts regarding the impact of these factors on sales volume. The main results indicate that the export share is the most significant factor influencing the company's sales volume, while marketing and transportation costs have a substantial but smaller impact. This suggests a large potential for growth through export expansion and improvement of logistics and marketing processes. The analysis also makes it possible to identify key challenges hindering the distribution of innovative products and provides recommendations for their solution. The obtained results have practical value for more effective cost planning in the distribution system and resource optimisation, which will contribute to maintaining the company's competitive advantages and ensuring its sustainable market growth.uk_UA
dc.description.abstractОдним із ключових чинників успіху сучасного агропромислового бізнесу є оптимізація дистрибуційних процесів, що дозволяє знижувати витрати, підвищувати швидкість і якість поставок, а також забезпечувати максимальну відповідність попиту та пропозиції. Одним із таких методів є використання економетричних моделей для виявлення закономірностей та оптимізації витрат на різних етапах дистрибуції, що дає змогу розробляти обґрунтовані стратегії управління ресурсами та покращувати фінансові показники компаній. У статті розглянуто застосування економетричних моделей для оптимізації дистрибуційних процесів на прикладі ПрАТ «Миронівський хлібопродукт», одного з лідерів агроіндустрії України, який активно впроваджує інноваційні підходи у виробництво та дистрибуцію продукції. Метою роботи є моделювання взаємозв'язку та встановлення впливу витрат на різні етапи дистрибуції для надання рекомендацій щодо їх оптимізації та підвищення ефективності. Для оптимізації витрат і збільшення продажів інноваційної продукції компанії виконано обґрунтований вибір моделі за критеріями: простота реалізації, обсяг даних, гнучкість, точність результатів і вартість реалізації. З’ясовано, що багатофакторна регресія є оптимальним вибором, оскільки має низку переваг, які роблять її найбільш релевантною для діяльності аналізованої компанії агропромислового сектору. Для побудови моделі було вибрано ключові фактори: витрати на транспортування, маркетингові витрати, сезонність попиту та частка експорту. Розроблена модель підтверджує високий рівень кореляції між факторами та рівнем продажу. Використання методу звичайних найменших квадратів (OLS) та побудова теплової карти дозволили провести детальний аналіз і зробити прогнози щодо впливу цих факторів на обсяг продажів. Основні результати показують, що найбільш значущим фактором, який впливає на обсяги продажів компанії, є частка експорту, маркетингові та транспортні витрати мають суттєвий, але менший вплив, що свідчить про великий потенціал для зростання через розширення експорту та вдосконалення логістичних і маркетингових процесів. Проведений аналіз дозволив також з’ясувати ключові проблеми, які стримують розвиток дистрибуції інноваційної продукції, та розробити рекомендації щодо їх вирішення. Отримані результати мають практичну цінність для більш ефективного планування витрат у системі дистрибуції, оптимізації ресурсів, що сприятиме підтримці конкурентних переваг компанії і стійкому її зростанню на ринку.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherЗбірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні наукиuk_UA
dc.subjectlogistics activitiesuk_UA
dc.subjectinnovative technologiesuk_UA
dc.subjectagricultural sectoruk_UA
dc.subjecteconometric modeluk_UA
dc.subjectcost managementuk_UA
dc.subjectbusiness procesuk_UA
dc.subjectлогістична діяльністьuk_UA
dc.subjectінноваційні технологіїuk_UA
dc.subjectаграрний секторuk_UA
dc.subjectеконометрична модель,uk_UA
dc.subjectуправління витратамиuk_UA
dc.subjectбізнес-процесuk_UA
dc.titleOptimisation of innovative product distribution in agro-industrial businessuk_UA
dc.title.alternativeОптимізація дистрибуції інноваційної продукції в агропромисловому бізнесі .uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.volume26uk_UA
dc.citation.issue1(74)uk_UA
dc.citation.spage44uk_UA
dc.citation.epage57uk_UA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326274-
Appears in Collections:Том 26. Випуск 1(74)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-4_титул.pdf391.34 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
7-8_ЗМІСТ.pdf324.48 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
44-57_Bilukha_Mnukhina.pdf1.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.