Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/566
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБереза, Людмила Олександрівна-
dc.date.accessioned2019-06-02T18:08:25Z-
dc.date.available2019-06-02T18:08:25Z-
dc.date.issued2017-05-
dc.identifier.urihttp://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/566-
dc.description.abstractДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького. – Черкаси, 2017. У дисертації представлено педагогічну систему формування лінгвокраїнознавчої компетентності іноземних студентів технічних спеціальностей у процесі навчання української мови. Зокрема, здійснено понятійно-термінологічне розмежування понять «компетенція» і «компетентність», проаналізовано поняття «лінгвокраїнознавча компетентність», з’ясовано структуру цілісного утворення, особливості формування та визначено наукові засади його становлення. Теоретично обґрунтовано педагогічні умови формування лінгвокраїнознавчої компетентності іноземних студентів. Описано технологію її формування: відповідні принципи, методи, прийоми, засоби й форми навчання. Розроблено модель формування, що передбачає запровадження спецкурсу та використання комплексу вправ, спрямованих на засвоєння студентами країнознавчих знань. Створено й запроваджено в навчальний процес «Посібник з формування мовленнєвої діяльності в соціально-культурній, суспільно-політичній і офіційно-діловій сферах для іноземних студентів основного етапу навчання» та спецкурс «Лінгвокраїнознавство». Здійснено експериментальну перевірку ефективності запропонованої моделі формування лінгвокраїнознавчої компетентності іноземних студентів основного етапу навчання технічних спеціальностей у процесі навчання української мови, а також розробленого комплексу вправ та навчальних текстів.uk_UA
dc.description.abstractДиссертация на соискание научной степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.04 – теория и методика профессионального образования. –21 Черкасский национальный университет имени Богдана Хмельницкого. – Черкассы, 2017. В диссертации представлена педагогическая система формирования лингвострановедческой компетентности иностранных студентов технических специальностей в процессе обучения украинскому языку. В частности, осуществлено понятийно-терминологическое разграничение понятий «компетенция» и «компетентность», проанализировано понятие «лингвострановедческая компетентность», выяснена структура целостного образования, особенности формирования и определены научные принципы его становления. Теоретически обоснованы педагогические условия формирования лингвострановедческой компетентности иностранных студентов. Описана технология ее формирования: соответствующие принципы, методы, приемы, средства и формы обучения. Разработана модель формирования, которая предусматривает внедрение спецкурса и использование комплекса упражнений, направленных на усвоение студентами страноведческих знаний. Созданы и внедрены в учебный процесс «Пособие по формированию речевой деятельности в социально-культурной, общественно-политической и официальноделовой сферах для иностранных студентов основного этапа обучения» и спецкурс «Лингвострановедение». Осуществлена экспериментальная проверка эффективности предложенной модели формирования лингвострановедческой компетентности у иностранных студентов технических специальностей на основном этапе обучения в процессе изучения украинского языка, а также разработанного комплекса упражнений и учебных текстов.uk_UA
dc.description.abstractThesis for a Candidate Degree in Pedagogy, speciality 13.00.04. – The Theory and Methods of Professional Education. – Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy. – Cherkasy, 2017. This thesis propounds a new methodological framework of developing linguistic and cultural study competence of foreign students of technical specialities in the process of learning the Ukrainian language. The analysis of relevant pedagogical works testifies that at present this problem escapes proper theoretical and practical attention. Respectively, University curricula do not have relevant practical courses implemented in the educational process. The study arises out of a need to introduce to cognizing subjects a reasonable and comprehensive well-grounded methodology that can become an invaluable tool in acquiring sought-for expertise. The key aspect explored and analyzed in the thesis is “linguistic and cultural study competence”. Its development is identified as a current target of learning a Ukrainian language by foreign students of technical specialities. Accordingly, the structure of this22 competence, its constituents and peculiarities of its acquisition are revealed and clarified. Similarly, in the paper the premise is advanced that to achieve the set target the teaching process has to be grounded on the basic pedagogical principles which are elicited and clarified. Theoretical underpinnings of acquiring thought-for competence are also elucidated. The research presents a detailed description of a coherent and comprehensive methodology aimed at developing linguistic and cultural study competence of foreign students majoring in technical fields. Specifically, the author exhibits how this methodology can be applied in the learning and teaching process, suggesting the devised model, methods and techniques of processing material under study and a relevant system of communicatively and culturally oriented exercises. The proposed exercises are illustrated with appropriate examples which will foster achieving a set target. The study provides a detailed account of “The study guide for developing speech activity in sociocultural, political and business areas for foreign students of the basic course” and the special course “Linguistic and Cultural Area Study”. The thesis represents the positive results of a pedagogical experiment designed to expose how the suggested methodology can facilitate developing the high level of linguistic and cultural study competence of foreign students of technical specialities in the process of learning the Ukrainian language. The developed methodology is compatible with teaching foreign students of other fields, which outlines a perspective for further research.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectіноземні студентиuk_UA
dc.subjectлінгвокраїнознавча компетентністьuk_UA
dc.subjectукраїнська моваuk_UA
dc.subjectкомпоненти культуриuk_UA
dc.subjectforeign studentsuk_UA
dc.subjectUkrainian languageuk_UA
dc.subjectlinguistic country competenceuk_UA
dc.subjectcomponents of cultureuk_UA
dc.subjectиностранные студентыuk_UA
dc.subjectукраинский языкuk_UA
dc.subjectлингвострановедческая компетентностьuk_UA
dc.subjectкомпоненты культурыuk_UA
dc.titleФОРМУВАННЯ ЛІНГВОКРАЇНОЗНАВЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИuk_UA
dc.title.alternativeDeveloping Linguistic and Cultural Study Competence of Foreign Students of Technical Specialities in the Process of Learning the Ukrainian Languageuk_UA
dc.title.alternativeФормирование лингвострановедческой компетентности иностранных студентов технических специальностей в процессе обучения украинскому языкуuk_UA
dc.typeOtheruk_UA
dc.citation.pages24uk_UA
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФГТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Автореферат.docx170.6 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.