Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/847
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДроздова, Тетяна Олександрівна-
dc.date.accessioned2019-11-08T20:23:50Z-
dc.date.available2019-11-08T20:23:50Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/847-
dc.description.abstractNeutral monism is a position in metaphysics defended by Mach, James, and Russell in the early twentieth century. It holds that minds and physical objects are essentially two different orderings of the same underlying neutral elements of nature. Ernst Mach denies any value of individual consciousness, except exclusively practical. Max is forced to talk about impersonal or transpersonal contents of consciousness, along with the approval of uniform filling bodies and minds, claims panpsychism as the picture of the world. And, realizing this, Max does not resort to any particular explanation, and refers to the argument of critics Avenarius. And the theory of consciousness that arises on the basis of his claims also has many drawbacks: it does not explain either the presence of subjective experience nor its diversity (if I – the only combination of functional elements, it is unclear why so many nuances of human feelings). Consciousness of James did not matter and not a way of life, but external relations, the originality of our same feelings (subjective experience) arises not be-cause of their consciousness, but because of the relationship between feelings that they themselves have experienced character. So impersonal consciousness, I and its manifestations are content to experience, and to be conscious, or claim that conscious – means nothing more than that some part of the experience "a witness." Russell also leaves unresolved the issue of mental subjectivity. Within its in-terpretation ego can not be solved, because in order to be perceived by us (some-thing similar to be something for us), the events should belong to our part I, which provides some degree of unity I. And such remarks are relevant to all classical reduction theory of neutral monism. Indeed, any attempt to reduce consciousness to neutral elements as shown earlier, must involve loss of a subjective content phenomenal states Thus, despite the attractiveness of the ontological (minimum liability), epistemological acceptability (the ability to acquire knowledge about the "outside world"), the principle of economy of thought, the ability to avoid dualistic mind-body problem (the phenomenal properties are easily integrated with the material world), the classical theory of neutral monism can not and do not seek to explain our subjective experience: reduction in the subjective experience is not reduced to neutral, and disappears. Despite the attempt to withdraw from the ontological commitments of his neutral monism reducing installation procedure preserving the existence of a single reality whose two aspects are matter and consciousness, may be more successful, at least to explain consciousness.uk_UA
dc.description.abstractКласичні теорії нейтрального монізму, що виникли на початку 20-го сторіччя у працях Е. Маха, В. Джеймса, Б. Рассела, пропонують тезу, згід-но з якою те, що ми розуміємо як тілесне або розумове, є лише різними спо-собами сприйняття єдиної нейтральної сутності. Незважаючи на здат-ність розв’язувати важливі метафізичні проблеми, зокрема проблему взає-модії ментального та фізичного, згадані доктрини не в змозі пояснити суб’єктивний характер нашої свідомості. Відтак, малоймовірною видаєть-ся конструктивність даних концепцій для пояснення специфіки індивідуаль-ної свідомості.uk_UA
dc.description.abstractКлассические теории нейтрального монизма, появившиеся в начале 20-го ве-ка в работах Э. Маха, У. Джеймса, Б. Рассела, предлагают тезисы, соглас-но которым то, что мы понимаем как материальное и духовное, – разные способы восприятия единой нейтральной реальности. Несмотря на спо-собность решить важные метафизические проблемы, в том числе проблему взаимодействия ментального и физического, маловероятной кажется спо-собность названных доктрин решить проблему специфики индивидуального сознания.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherГуманітарний вісник : всеукр. зб. наук. працьuk_UA
dc.subjectсвідомістьuk_UA
dc.subjectнейтральний монізмuk_UA
dc.subjectподіїuk_UA
dc.subjectчистий досвідuk_UA
dc.subjectпроблема розум- тілоuk_UA
dc.subjectвідчуттяuk_UA
dc.subjectneutral monismuk_UA
dc.subjectpure experienceuk_UA
dc.subjectconsciousnessuk_UA
dc.subjectmind-body problemuk_UA
dc.subjectsensationsuk_UA
dc.subjecteventsuk_UA
dc.subjectнейтральный монизмuk_UA
dc.subjectсознаниеuk_UA
dc.subjectпроблема разум-телоuk_UA
dc.subjectощущенияuk_UA
dc.subjectсобытияuk_UA
dc.subjectчистый опытuk_UA
dc.titleКОНЦЕПЦІЇ НЕЙТРАЛЬНОГО МОНІЗМУ ТА СУБ’ЄКТИВНИЙ ХАРАКТЕР СВІДОМОСТІuk_UA
dc.title.alternativeThe concepts of neutral monism and the subjective nature of consciousnessuk_UA
dc.title.alternativeКонцепции нейтрального монизма и субъективный характер сознанияuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.volume23uk_UA
dc.citation.issue4uk_UA
dc.citation.spage15uk_UA
dc.citation.epage30uk_UA
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФГТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Число 23_ випуск 4_макет_ел ресурс.doc951.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.