Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4474
Title: Візуально-інформаційні комунікації інклюзивного середовища: дизайн-освітній наратив
Other Titles: Visual-informational communications of the inclusive environment: design-educational narrative
Authors: Яковець, Інна Олександрівна
Чепелюк, Олена
Луговський, Олександр Федорович
Чугай, Наталія Миколаївна
Keywords: візуально-інформаційні комунікації;предметно-просторове середовище;дизайн-освіта;інклюзивне середовище;візуальні комунікації;visual communications;visual information communications;inclusive environment;design-education;subject-spatial environment
Issue Date: 2023
Publisher: ART and DESIGN
Abstract: Показано, які механізми залучаються при запровадженні змін візуально- інформаційного середовища та із чим ці процеси пов’язано. Масштабність таких змін визначається державною політикою на основі формування курсу ідеологічного, культурного виховання суспільства готового до сприйняття візуальних установок та здатного сприймати об’єкти предметно- просторового середовища як візуальний текст. Констатується, що назріла необхідність формування дизайну інтернаціональної знакової мови для встановлення комунікації «людина- середовище» в інклюзивному просторі. Вирішувати нові виклики повинен дизайнер, здатний розрізняти візуально значимі форми, та свідомий до того, що вся його діяльність – своєрідна візуалізація. Тому ще на етапі підготовки у дизайн-освітніх закладах у нього мають сформуватися візуальні установки і візуальні цінності. Як це реалізується на практиці показано на студентських роботах студентів-дизайнерів Черкаського державного технологічного університету, Херсонського національного технічного університету та Краківської академії образотворчих мистецтв ім. Яна Матейка (Польща).
The study has shown what mechanisms are involved in the introduction of changes in the visual and information environment and what these processes are connected with. The scale of such changes i s d etermined b y a s tate p olicy b ased o n developing o f a c ourse o f i deological and cultural education of a society ready to perceive visual attitudes and capable of perceiving objects of the subjectspatial environment as a visual text. It is noted that there is a need to develop the design of an international sign language for establishing a "human-environment" communication in an inclusive space. It is a designer who has to deal with new challenges, a designer capable to distinguish visually significant forms and aware of the idea that all his activity is a kind of visualization. Therefore, at the stage of training in design educational institutions, a designer should develop visual attitudes and visual values. The way it could be implemented in practice has been demonstrated on the materials of works of design students of Cherkasy State Technological University, Kherson National Technical University and Jan Matejka Academy of Fine Arts in Krakow (Poland).
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4474
ISSN: 2617-0272 (print)
2617-0280 (online)
DOI: 10.30857/26170272.2023.2.23
Issue: 2(22)
First Page: 278
End Page: 289
Appears in Collections:Наукові роботи студентів та аспірантів (ФКТМД)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ART AND DESIGN №2 (22), 2023.pdf1.48 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.