Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1158
Title: Тренінги як інноваційний метод здобуття комунікативних компетенцій
Other Titles: Trainings as an innovative method of obtaining communicative competencies
Authors: Бєляєва, Світлана Станіславівна
Івашина, Лілія Леонідівна
Корнілова, Наталія Вікторівна
Keywords: виша школа;готельно-ресторанна справа;навчальна програма;комунікативні компетенції;студент;туризм;тренінг;higher school;hotel and restaurant business;curriculum;student;tourism;training;communicative competences
Issue Date: 2020
Publisher: Молодий вчений
Abstract: Проведення тренінгів під час практичних і семінарських навчальних занять полягає в тому, що інтерактивне спілкування мотивує студентів і викладача до динамічного пошуку найбільш вірного вирішення поставленої під час заняття проблеми, активізує застосування комунікативних прийомів і методів, сприяє набуттю практичних навичок у формуванні команди, обгрунтуванню власної думки, оптимізації кінцевого рішення відповідної проблематики. Відображено основні конструктивні елементи формування зацікавленості аудиторії до спілкування; визначено основні концептуальні засади щодо методики, засобів і технології організації, проведення тренінгів за відповідною тематикою. Запропоновано алгоритм проведення тренінгу з дисциплін гуманітарного, економічного й технічного профілю для студентів, що навчаються за напрямами та спеціальностями сфери обслуговування, як галузі економіки народного господарства України.
The urgency of the issue of conducting trainings during practical and seminary training sessions in higher educational institutions of Ukraine is that interactive communication motivates students and the teacher to dynamically find the most correct solution to the problem posed during the employment, activates the use of communicative techniques and methods, facilitates acquiring practical skills in formation of a team, substantiation of own opinion, optimization of the final decision of the relevant problem. The purpose of writing the article is to analyze the communicative competences of students studying in the specialties «Tourism», «Hotel and restaurant business» that must be mastered and identified during the conduct of the relevant training sessions. Among the methods used for research, analytical, systemic, comparative, statistical analysis, scientific classification and systematization, the principles of dialectical logic, factor analysis. The results of the study are to determine the main methods and means for disclosing the communicative competencies of students during the training. The article presents the main constructive elements of forming the audience's interest in communication, defining the main conceptual foundations for the methodology, means and technology of organization and conducting trainings on the relevant topics. The analysis of positive and negative experience of organizing and conducting trainings, including for students of the specialty «Tourism», was analyzed. The directions of optimization of efforts of the teacher/trainer during preparation for training are determined. The general principles and specific features of successful training for students who master disciplines in the specialty «Tourism» and «Hotel and restaurant business» are investigated. Throughout the study, a number of analytical findings were made by conducting appropriate training among students. The algorithm of the training on the subjects of humanitarian, economic and technical profile for students who are trained in the specialties of the service sector as an industry of the economy of the national economy of Ukraine is proposed
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1158
DOI: 10.32839/2304-5809/2020-1-77-52
Issue: 1(77)
First Page: 235
End Page: 241
Appears in Collections:Навчальні видання (ФХТСО)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
№1(77) - online (1) Молод-вчен-2020-Бєл-Іваш-Корн.pdf2.83 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.