Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1177
Назва: Особливості позиціонування продукції аграрних підприємств
Інші назви: Features of agrarian enterprises products positioning
Автори: Григор, Олег Олександрович
Сергієнко, Олександр Анатолійович
Суботіна, Юлія Олегівна
Ключові слова: продукція аграрних підприємств;аграрний ринок;позиціонування продукції;стратегії позиціонування;agrarian enterprises products;agrarian market;positioning of products;strategies of positioning
Дата публікації: 2019
Видавництво: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано стан вітчизняного аграрного ринку, зокрема, розглянуто структуру підприємств, які здійснювали сільськогосподарську діяльність за організаційно-правовими формами господарювання, обсяги виробництва продукції сільського господарства за категоріями господарств, обсяги експорту-імпорту сільськогосподарської та продовольчої продукції в Україні за останні 5 років. Узагальнено основні підходи до розуміння категорії «позиціонування», визначено фактори формування ринкової позиції продукції аграрних підприємств. Розглянуто різні підходи до формування стратегій позиціонування продукції підприємств і фактори, що впливають на їх формування. На основі проведеного дослідження виокремлено елементи концепції споживчої цінності сільськогосподарської продукції, що зумовлюють формування стратегії позиціонування аграрних підприємств.
The article analyzes the state of the domestic agrarian market, in particular, examines the structure of enterprises engaged in agricultural activity by organizational and legal forms of management, the volume of production of agricultural products by categories of farms, the volume of export-import of agricultural and food products in Ukraine over the last 5 years. The basic approaches to understanding the category of "positioning" are summarized, the factors of formation of the agricultural enterprises products market position are determined. Different approaches to formation of enterprise product placement strategies and factors influencing their formation are considered. On the basis of the conducted research, the elements of the concept of the consumer value of agricultural products that influence the formation of the strategy of positioning of agricultural enterprises were singled out. The issue of competitiveness of Ukrainian agricultural enterprises is of particular relevance. The growth of export rates of these enterprises products necessitates the study of effective positioning of both enterprises and their products. Positioning, as an element of marketing, requires careful theoretical and practical study, because there are problems of lack of sufficient thorough research on this issue by domestic scientists, and accordingly there is no basis for practical implementation of this component of enterprise marketing policy. New agrarian businesses that are emerging in the market, as well as those that have been operating for a long time, seek to occupy a special place in the minds of consumers. This is closely related to the positioning of agricultural products, which gives them the best access to the target market segments. Further development of the author in the research of development and increase of competitiveness of agricultural enterprises products will consist in the study of conceptual directions of SMART specialization of agricultural enterprises with emphasis on priority spheres of agricultural production.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1177
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.0.54.2019.178558
Випуск: 54
Початкова сторінка: 86
Кінцева сторінка: 93
Розташовується у зібраннях:Випуск 54

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
178558-401426-1-PB.pdf479.41 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищено авторським правом, усі права збережено.