Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1281
Title: Передумови формування позитивного іміджу регіонів Eкраїни: потенціал, механізми та інструменти розвитку сфери послуг
Other Titles: Предпосылки формирование позитивного имиджа региона Украины: потенциал, механизмы и инструменты развития сферы услуг
Background forming positive image of Ukrainian regions: potential, mechanisms and tools for services development
Authors: Фінагіна, Олеся Валентинівна
Зінченко, Ольга Анатоліївна
Сапельнікова, Надія Леонідівна
Keywords: сфера послуг;імідж регіону;потенціал іміджу;туризм;передумови;sphere of services;image of the region;image potential;tourism;preconditions
Issue Date: 2018
Publisher: Економіка і органiзацiя управлiння
Abstract: В статті комплексно досліджено передумови формування позитивного іміджу регіону в контексті активізації сфери послуг. Досліджено інструменти та механізми розвитку сфери послуг та її роль у формуванні потенціалу іміджу. Доведено, що лише сфера послуг має унікальні характеристики, що є ключовими для оцінки в системі регіонального менеджменту. Визначено потенціал розвитку сфери послуг в Україні. Виявлено особливості сфери послуг, які сприяють формуванню позитивного потенціалу іміджу території. Виокремлено стратегічні пріоритети розвитку сфери послуг в регіонах України. Доведено універсальність політики формування позитивного іміджу для отримання результатів та ефектів в сфері індустрії послуг Проаналізовано комплекс передумов, що забезпечує залучення ефективного механізму та інструментів формування позитивного іміджу регіонів. Обґрунтовано інструментарій активізації потенціалу іміджу. Особливу роль наведено туризму як найбільш перспективної сфери щодо розвитку та поширенню іміджу регіону. У якості перспектив подальших досліджень виокремлено розробку алгоритму стратегічного управління іміджем території, дослідження синергетичного ефекту від дії всіх факторів формування іміджу.
В статье комплексно исследованы предпосылки формирования положительного имиджа региона в контексте активизации сферы услуг. Исследована инструменты и механизмы развития сферы услуг и ее роль в формировании потенциала имиджа. Доказано, что только сфера услуг имеет уникальные характеристики, которые являются ключевыми для оценки в системе регионального менеджмента. Определены потенциал развития сферы услуг в Украине. Выявлены особенности сферы услуг, способствующих формированию положительного потенциала имиджа территории. Выделены стратегические приоритеты развития сферы услуг в регионах Украины. Доказано универсальность политики формирования положительного имиджа для получения результатов и эффектов в сфере индустрии услуг Проанализированы комплекс предпосылок, обеспечивает привлечение эффективного механизма и инструментов формирования положительного имиджа регионов. Обоснованно инструментарий активизации потенциала имиджа. Особую роль приведены туризма как наиболее перспективной сферы по развитию и распространению имиджа региона. В качестве перспектив дальнейших исследований выделены разработку алгоритма стратегического управления имиджем территории, исследования синергетического эффекта от действия всех факторов формирования имиджа.
The article explores the preconditions for the formation of a positive image of the region in the context of the intensification of the service sector. The article reveals the tools and mechanisms of development of the services sphere and its role in shaping the image potential. It is proved that only the service sector has unique characteristics that are key to the assessment in the regional management system. The potential of development of the sphere of services in Ukraine is determined. The article reveals features of the services sphere that contribute to the formation of the positive image of the territory potential. It identifies the strategic priorities of the services sphere development in the regions of Ukraine. It also proves the universality of the policy of forming a positive image for obtaining results and effects in the service industry. A set of prerequisites is provided, which ensures the attraction of an effective mechanism and tools for the formation of a positive image of the regions. The article substantiates the tools of activating the image potential. A particular role is given to tourism as the most promising area for the development and dissemination of the image of the region. As prospects for further research, the article distinguishes development of the algorithm of strategic management of the image of the territory, the study of the synergistic effect from the influence of all factors of image formation
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1281
Issue: 2(30)
First Page: 6
End Page: 14
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФЕУ)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.