Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1698
Title: Використання інструментів ідентифікації для адміністрування розвитку об’єднаних територіальних громад (на прикладі Донецької області)
Other Titles: Use of identification tools for the administration of the development of amalgamated territorial communities (on the example of Donetsk region)
Authors: Заблодська, Інна Володимирівна
Гречана, Світлана Іванівна
Ромахова, Оксана Олександрівна
Keywords: об’єднана територіальна громада;ідентифікація;імідж;моніторинг;стратегія;адміністрування розвитку;amalgamated territorial communities;identification;image;monitoring;strategy;development administration
Issue Date: 2020
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: У статті охарактеризовано процес розбудови об’єднаних територіальних громад Донецької області. Відзначено, що основними чинниками високого рейтингу регіону щодо формування ОТГ стали численність їх населення та значна державна фінансова підтримка. Проаналізовано динаміку ресурсної бази громад і деталізовано витрати, які спрямовуються на розбудову та покращення рівня життя мешканців. За сукупністю позитивних та негативних ознак констатовано гарну налагодженість у громадах регіону процесів забезпечення фінансовими ресурсами та проблеми зі здійсненням капітальних видатків. Обґрунтовано можливий зв’язок таких прорахунків із відсутністю ідентифікації ОТГ. Задля підтвердження припущення виконано моніторинг стратегій розвитку об’єднаних громад Донецької області в контексті використання ними інструментів ідентифікації. Відзначено обмежене включення відповідних положень до стратегій розвитку з метою подальшої оптимізації адміністрування розвитку та достатньо широке використання маркетингового інструментарію в частині створення позитивного іміджу громади, закладаючи підґрунтя успішного позиціонування та просування, дбаючи про розбудову ОТГ.
The presented article examines the use of identification tools by amalgamated territorial communities of Donetsk region, information about which is included in the strategies of their socio-economic development, in order to build an effective system of their development administration. To achieve this goal, a general assessment of the decentralization process in the region has been conducted. It is noted that the main factors of the high rating of the region for the formation of ATC are the following: the large number of their population and significant state financial support. Stable growing of the resource base in all communities of Donetsk region, functioning for more than one year, their predominant financial selfsufficiency against the background of increasing the share of expenditures for the management of financial resources and abrupt dynamics of capital expenditures that do not correlate with budget revenues рфму иуут stated. The well-established processes of providing financial resources and problems with the administration of development expenditures in the communities of the region are noted. The possible connection of such miscalculations with the lack of ATC identification or its low quality of carrying out is substantiated. In order to confirm the assumption, the strategies of social and economic development of amalgamated territorial communities of Donetsk region in the context of their use of identification tools are monitored. It is determined that the majority of communities in which strategies have been developed and approved have limited use of identification tools, paying, however, considerable attention to the formation of their own positive image. The positive experience of Mykolayivska and Lymanska ATCs, as well as the negative experience of Oleksandrivska and Zvanivska ATCs have been noted against the background of the absence of significant differences among the communities of the region regarding their planning of identification application in the context of optimizing development administration. There is a positive trend in the widespread use of marketing tools in terms of creating a positive image of communities, which opens up new opportunities for their successful positioning and promotion, thus taking care of their development
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1698
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.0.58.2020.213382
Issue: 58
First Page: 5
End Page: 14
Appears in Collections:Випуск 58

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.pdfЗаблоцька437.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf438.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf178.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.