Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2040
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorФілас, Віктор Миколайович-
dc.date.accessioned2021-03-26T11:08:17Z-
dc.date.available2021-03-26T11:08:17Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2040-
dc.description.abstractУ статті на основі суцільної евристики та іконографічного підходу окреслено коло виконавців візуального «сплеску», спричиненого неабиякою уваго до мистецтва генерал-губернатора М. С. Воронцова. Метою статті є виявлення сутності процесу візуалізації північно-причорноморського регіону та дослідження його тематичної направленості. Результатом уваги до зображального мистецтва та розуміння його ролі у представленні північнопричорноморського регіону широкому загалу стало створення більше 300 унікальних графічних робіт. У цих джерелах в основному презентовано панорами Одеси та гірського Криму. Роботи в меншій мірі відображають повсякденність та етнічне розмаїття регіону.uk_UA
dc.description.abstractIn the article on the basis of the heuristics and the iconographic approach, the circle of performers of the “visual splash”, which was caused by a considerable attention to art in the region by designated in 1828 Governor General M. Vorontsov, was outlined. In particular, it is noted that on the background of the powerful historiography of the issue of M. Vorontsov, the consequences of his humanitarian activity remain on the margins of research interests. The purpose of the article is to identify the essence of the process of visualization of the Northern Black Sea region and to study its thematic orientation during the management of the region by M. Vorontsov. It was established that attention to visual arts and understanding of its role in the representation of the Northern Black Sea region to the general public provoked a marked increase in the 20-40-ies of the 19th century the number of visual sources, mainly in the form of graphics. These sources account for more than 300. They contain panoramas of localities, cities and settlements, and reflect the everyday life, ethnic diversity. Geographically, the majority of the works is localized in Odesa and the mountainous Crimea. Thus, the development of a methodology for studying these sources, whose informative potential is much wider than other types of sources, is prospectiveuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherГуманітарний вісник ЧДТУ. Серія: Історичні наукиuk_UA
dc.subjectвізуальне джерелоuk_UA
dc.subjectмалюнокuk_UA
dc.subjectМ. С. Воронцовuk_UA
dc.subjectПівнічне Причорномор’яuk_UA
dc.subjectхудожникиuk_UA
dc.subject20–40 рр. ХІХ ст.uk_UA
dc.subjectvisual sourceuk_UA
dc.subjectdrawinguk_UA
dc.subjectM. Vorontsovuk_UA
dc.subjectNorthern Black Sea regionuk_UA
dc.subjectartistsuk_UA
dc.titleВізуальний «сплеск» у Північному Причорномор’ї у 20–40-х рр. XIX ст.: сутність та виконавціuk_UA
dc.title.alternativeVisual “splash” in the northern black sea region in 20 – 40s of 19th century: essence and executorsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.volume28uk_UA
dc.citation.issue12uk_UA
dc.citation.spage119uk_UA
dc.citation.epage127uk_UA
Appears in Collections:Число 28. Вип. 12

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.pdfФілас251.08 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf148.64 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.