Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2040
Название: Візуальний «сплеск» у Північному Причорномор’ї у 20–40-х рр. XIX ст.: сутність та виконавці
Другие названия: Visual “splash” in the northern black sea region in 20 – 40s of 19th century: essence and executors
Авторы: Філас, Віктор Миколайович
Ключевые слова: візуальне джерело;малюнок;М. С. Воронцов;Північне Причорномор’я;художники;20–40 рр. ХІХ ст.;visual source;drawing;M. Vorontsov;Northern Black Sea region;artists
Дата публикации: 2018
Издательство: Гуманітарний вісник ЧДТУ. Серія: Історичні науки
Краткий осмотр (реферат): У статті на основі суцільної евристики та іконографічного підходу окреслено коло виконавців візуального «сплеску», спричиненого неабиякою уваго до мистецтва генерал-губернатора М. С. Воронцова. Метою статті є виявлення сутності процесу візуалізації північно-причорноморського регіону та дослідження його тематичної направленості. Результатом уваги до зображального мистецтва та розуміння його ролі у представленні північнопричорноморського регіону широкому загалу стало створення більше 300 унікальних графічних робіт. У цих джерелах в основному презентовано панорами Одеси та гірського Криму. Роботи в меншій мірі відображають повсякденність та етнічне розмаїття регіону.
In the article on the basis of the heuristics and the iconographic approach, the circle of performers of the “visual splash”, which was caused by a considerable attention to art in the region by designated in 1828 Governor General M. Vorontsov, was outlined. In particular, it is noted that on the background of the powerful historiography of the issue of M. Vorontsov, the consequences of his humanitarian activity remain on the margins of research interests. The purpose of the article is to identify the essence of the process of visualization of the Northern Black Sea region and to study its thematic orientation during the management of the region by M. Vorontsov. It was established that attention to visual arts and understanding of its role in the representation of the Northern Black Sea region to the general public provoked a marked increase in the 20-40-ies of the 19th century the number of visual sources, mainly in the form of graphics. These sources account for more than 300. They contain panoramas of localities, cities and settlements, and reflect the everyday life, ethnic diversity. Geographically, the majority of the works is localized in Odesa and the mountainous Crimea. Thus, the development of a methodology for studying these sources, whose informative potential is much wider than other types of sources, is prospective
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2040
Том: 28
Выпуск: 12
Первая страница: 119
Последняя страница: 127
Располагается в коллекциях:Число 28. Вип. 12

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
14.pdfФілас251.08 kBAdobe PDFЭскиз
Просмотреть/Открыть
зміст.pdf148.64 kBAdobe PDFЭскиз
Просмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.