Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2155
Назва: Пандемічна криза як каталізатор діджиталізації туристичної індустрії
Інші назви: Pandemic crisis as a catalyst of digitalization of the tourism industry
Автори: Гаврилюк, О.В.
Ключові слова: діджиталізація;туристична індустрія;пандемія;криза;цифрова трансформація;цільова аудиторія;туристичний інформаційний простір;digitalization;tourism industry;pandemic;crisis;digital transformation;target audience;tourist information space
Дата публікації: 2021
Видавництво: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Короткий огляд (реферат): Динаміка глобалізації та, особливо, пандемія коронавірусу COVID-19 генерували стагнацію та кризовий стан багатьох галузей, серед яких перебуває туризм, актуалізували нові проблеми і завдання, що стосуються методів та інструментів принципово якісного функціонування бізнесу, взаємодії з клієнтами і надання послуг, створення «розумних» технологій. До глобальних трендів сьогодення належать діджиталізація всіх аспектів життєдіяльності, бурхливе нарощування електронної комерції. Великі фірми та бренди, а також підприємства малого та середнього бізнесу започаткували нові стратегії взаємодії зі споживачами, які перебувають у постійній модифікації, особливо залежно від соціально-економічної стабільності та ринкових флуктуацій. У статті досліджено новітні тенденції, стратегії, проблеми й наслідки діджиталізації туристичного бізнесу у контексті динаміки інформаційно-комунікаційних технологій, кризи, яку спричинила глобальна пандемія, феномена «економіки вражень», таргетованого підходу до потреб і нових можливостей забезпечення ефективних взаємовідносин зі споживачами. Проаналізовано новітні напрями діджиталізації, модифікацію стратегій та їх перспективи залежно від соціальноекономічної стабільності і настроїв споживачів, зокрема, в контексті нинішньої епідемії коронавірусу. Прирощення наукових знань полягає в розкритті стратегій та інструментів взаємодії зі споживачами туристичних послуг, зокрема з урахуванням феномена «економіки вражень» в умовах погіршення ситуації і непевності щодо подальшого перебігу подій і закономірним посиленням вектора онлайн.
The Covid-19 pandemic is not only the most serious global health crisis since the 1918 Great Influenza (Spanish flu), but is set to become one of the most economically costly pandemics in recent history. The experience with past epidemics provides some insights into various channels through which economic costs could arise, both in the short as well as longer term. At the same time, Covid-19 differs from previous episodes in several important ways. Notably, the globally synchronised lockdowns and trauma of financial markets reinforce one another into an unprecedented economic sudden stop. For these reasons, the Covid-19 global recession is unique. However, past epidemics can shed light on transmission channels to the economy, especially when stringent containment policies are not in place. The global pandemic has generated new problems and challenges related to further global and national socio-economic development, improvement of methods and tools of fundamentally high-quality business operation, interaction with customers in all areas of production and service. Modern global trends include efforts to overcome its consequences, as well as awareness of the new paradigm of consumer mentality. The aim of this study is to find out how far the digitization has already changed the tourism industry and what is still going to change in order to find potential benefits of digitization in the tourism industry. The results of the structural equation model approach show six main drivers (sales increase, classic booking, sharing economy, personalized offers, social media and customer reviews) that have a significant impact on the potential of digitization in the tourism industry. The dynamics of globalization and especially the COVID-19 coronavirus pandemic have generated stagnation and crisis in tourism, have raised new issues and challenges related to methods and tools of fundamentally high-quality business, customer interaction and service delivery, creation of "smart" technologies . Today’s global trends include the digitalization of all aspects of life, the rapid growth of ecommerce. Large firms and brands, as well as small and medium-sized enterprises, have launched new strategies of interaction with consumers, which are constantly being modified, especially depending on socio-economic stability and market fluctuations. The article examines the latest trends, strategies, problems and consequences of digitalization of the tourism business in the context of the crisis caused by the global pandemic, the phenomenon of "economy of impressions", targeted approach to needs and new opportunities for effective relationships with consumers. The newest directions of digitalization, modification of strategies and their prospects depending on social and economic stability and moods of consumers, in particular, in the context of the current epidemic of a coronavirus are analyzed. It is shown that the deterioration of the situation and the uncertainty of the further course of events naturally lead to the transformation / ratio of strategies towards online
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2155
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.1.60.2021.228608
Випуск: 60
Початкова сторінка: 22
Кінцева сторінка: 29
Розташовується у зібраннях:Випуск 60

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
22-29_Гаврилюк.pdf221.4 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити
зміст.pdf107.21 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити
титул.pdf224.83 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищено авторським правом, усі права збережено.