Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2488
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗахарченко, Володимир Іванович-
dc.date.accessioned2021-07-13T09:42:18Z-
dc.date.available2021-07-13T09:42:18Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn2306-4420-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2488-
dc.description.abstractУ статті відповідно до основних напрямів економічної теорії розглянуто положення теорії державних фінансів, а також спеціальні теоретичні підходи до бюджетування та реформування бюджетної системи, які можуть становити теоретичний базис бюджетної реформи в Україні. Підкреслено, що в рамках класичної теорії державних фінансів вагоме значення мають наукові положення німецьких камералістів, зокрема щодо оптимальних ставок оподаткування, фізіократів щодо балансування доходів і видатків бюджету, представників класичної політичної економії стосовно бюджетування сприятливих умов для ринку, представників німецької історичної школи щодо збільшення частки державних витрат у ВВП, маржиналістів щодо еквівалентності розмірів податків і суспільних благ, представників неокласичної економічної школи для введення прогресивної системи оподаткування. Зауважено, що в рамках сучасної теорії державних фінансів важливе значення мають наукові положення кейнсіанства та неокейнсіанства з антициклічного бюджетного регулювання економіки, монетаризму щодо впливу на сукупний попит зміни кількості грошей в обігу, нової неокласики зі зниження податкового навантаження на бізнес, неокласичного синтезу та інституціоналізму щодо бюджетної політики на засадах соціальної справедливості, а неоінституціоналізму щодо інститутів державного бюджетування.uk_UA
dc.description.abstractIntroduction. Budget reform is a form of solving the problems that have accumulated in the budgetary system of Ukraine in the course of its development. Problem. For successful budget reform, it is very important to clearly outline its theoretical basis within the framework of a more general theory – public finance, which is developing in the context of the main areas of economic theory. Purpose: to consider (according to the main areas of economic theory) the provisions of the theory of public finances, as well as special theoretical approaches to budgeting and reforming the budget system, which, based on the realities of today, can form the theoretical basis of budgetary reform in Ukraine. The presentation of the material of the article. The article shows that within the classical theory of public finance, scientific provisions of German cameramen regarding optimal tax rates, physiocrats regarding balancing of budget revenues and expenditures, representatives of classical political economy regarding budgeting favourable conditions for the market, representatives of German historical school concerning an increase in the share of government spending in GDP, marginalists on the equivalence of taxes and public goods, representatives of neoclassical economic school to introduce a progressive tax system are of great importance. It is noted that within the framework of the modern theory of public finances, the scientific provisions of Keynesianism and neo-Keynesianism on countercyclical budgetary regulation of the economy, monetarism regarding the influence on the aggregate demand for changes in the amount of money in circulation, the new neoclassicism to reduce the tax burden on business, neoclassical synthesis institutionalism regarding the budgetary policies based on social justice, and neoinstitutionalism with respect to state budgeting institutions are important. It also emphasizes the need to use specific theoretical approaches to reforming the country's budgetary system. Results and its discussion. Selected scientific provisions of budgetary reform may find practical application provided that Ukrainian realities of military-political and socio-economic content are taken into account. Conclusions. Scientific provisions of classical and contemporary theories of public finances, as well as specific theoretical approaches to reforming the budgetary system, formulated in line with the main lines of economic thought, can form the theoretical basis of budgetary reform in Ukraine. Their use in the development and implementation of the reform must be based on Ukrainian realities of today.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗбірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні наукиuk_UA
dc.subjectекономічна теорія (за основними напрямами)uk_UA
dc.subjectтеорія державних фінансівuk_UA
dc.subjectбюджетна системаuk_UA
dc.subjectбюджетуванняuk_UA
dc.subjectбюджетне регулюванняuk_UA
dc.subjectтеоретичні основи бюджетної реформиuk_UA
dc.subjecteconomic theory (in the main areas)uk_UA
dc.subjecttheory of public financesuk_UA
dc.subjectbudgetary systemuk_UA
dc.subjectbudgetinguk_UA
dc.subjectbudgetary regulationuk_UA
dc.subjecttheoretical foundations of budgetary reformuk_UA
dc.titleТеоретичний базис бюджетної реформи (в контексті українських реалій)uk_UA
dc.title.alternativeConditions for the return of labor migrants to Ukraineuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue55uk_UA
dc.citation.spage52uk_UA
dc.citation.epage14uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2306-4420.0.55.2019.187504-
Appears in Collections:Випуск 55

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.pdfЗахарченко315.39 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf134.56 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf270.55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.