Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2741
Title: Перспективи розвитку системи соціальної відповідальності міжнародного бізнесу
Other Titles: Prospects for the development of the system of social responsibility of international business
Authors: Котенко, О.О.
Домашенко, М.Д.
Хомутенко, Л.І.
Домашенко, В.С.
Keywords: соціальна відповідальність;корпоративна соціальна відповідальність;сталий розвиток;міжнародний бізнес;social responsibility;corporate social responsibility;sustainable development;international business
Issue Date: 2021
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: Стаття присвячена формулюванню перспектив розвитку соціальної відповідальності підприємств у сучасних умовах; переосмисленню її суті через включення фактора невизначеності в теорію сталого розвитку (базової для соціальної відповідальності); обґрунтуванню напрямів співпраці між наддержавними, державними органами, підприємствами та академічної науки в напрямі підвищення ефективності реалізації проектів із соціальної відповідальності в міжнародному та національному бізнесі; формуванню фундаментальних засад щодо створення єдиних стандартів соціальної відповідальності міжнародного бізнесу у вигляді методологічних рекомендацій з використанням коефіцієнтного методу. В статті розглянуто основні підходи до розуміння сутності корпоративного управління в сфері соціальної відповідальності, передумови, що формують розуміння соціальної відповідальності в сучасному бізнесі, серед яких виділено: етику бізнесу, етичну поведінку, взаємодію зі стейкхолдерами, діяльність на благо суспільства, досягнення цілей сталого розвитку. Запропоновано перелік суб’єктивних та об’єктивних проблем, що виникають сьогодні в процесі реалізації проектів із соціальної відповідальності в міжнародному бізнесі, а саме: індивідуалізоване розуміння сутності соціальної відповідальності; відсутність систематичності та всеохоплення; відсутність урахування фактора невизначеності при плануванні проектів із соціальної відповідальності та оцінки її значущості для основної діяльності; відсутність наднаціональних стандартів соціальної відповідальності; непорушність концепції сталого розвитку, недосконала нормативно-правова база, фінансові можливості компаній.
The article is devoted to the formulation of prospects for the development of social responsibility of enterprises in modern conditions; rethinking its essence through the inclusion of the uncertainty factor in the theory of sustainable development (basic for social responsibility); substantiation of directions of cooperation between supranational, state bodies, enterprises and academic science in the direction of increase of the efficiency of realization of projects on social responsibility in international and national business; formation of fundamental principles for the creation of uniform standards of social responsibility of international business in the form of methodological recommendations using the coefficient method. The article considers the main approaches to understanding the essence of corporate governance in the field of social responsibility, prerequisites that form the understanding of social responsibility in modern business, among which are: business ethics, ethical behavior, interaction with stakeholders, activities for society, achieving sustainable development. A list of subjective and objective problems that arise today in the implementation of social responsibility projects in international business, namely: individualized understanding of the essence of social responsibility; lack of systematicity and comprehensiveness; lack of consideration of the uncertainty factor when planning social responsibility projects and assessing its significance for the main activity; lack of supranational standards of social responsibility; inviolability of the concept of sustainable development, imperfect regulatory framework, financial capabilities of companies, is offered. Prospects for improving the system of relations in the field of social responsibility at global level and business level are proposed. A method of calculating the coefficient of social responsibility, which includes three main components: the mandatory group of factors, the sectoral part, the variable part, is proposed.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2741
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.61.2021.234525
Issue: 61
First Page: 55
End Page: 64
Appears in Collections:Випуск 61

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdfКотенко320.42 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf134.63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf272.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.