Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3119
Title: Методологічні основи розвитку сервісології в ресторанному господарстві
Other Titles: Methodological bases for the development of serviceology in restaurant business
Authors: Терещук, Наталія Василівна
Keywords: сервіс;ресторан;економіка;менеджмент;споживач;безпека;ефективність;модель;властивості;service;restaurant;economy;management;consumer;security;efficiency;model;properties
Issue Date: 2021
Publisher: Інновації та технології в сфері послуг і харчування
Abstract: Актуальність статті визначається тим, що в умовах постіндустріального розвитку інтенсивно розвивається сфера ресторанного обслуговування, з’явилися нові послуги і технології, а глобалізація сектора ресторанних послуг гостро ставить питання конкурентоспроможності українського сектора ресторанного обслуговування. Як галузь економіки, українське ресторанне обслуговування повинно все більше орієнтуватися на потреби та інтереси іноземних туристів і вітчизняних споживачів, вітчизняну економіку і суспільство. Публікація має на меті сприяти розвитку ресторанного обслуговування (ресторанології) для підвищення якості послуг в ресторанному бізнесі, що входить до складу сучасної економіки України. Формуються положення ресторанної сервісології (сервісології в ресторанній справі ‒ ресторанології) як наукової основи проектування бізнесу і оцінки якості послуг в ресторанній справі, розвитку сфери сервісу в ресторанній справі, досліджуються і формуються теоретичні основи розвитку економіки і управління в сфері ресторанної справи в умовах глобалізації ринку такого роду послуг, розвитком сервісних та інформаційних технологій і комунікацій, досліджуються функціонально-декомпозиційні уявлення ресторанів (комплексів ресторанних послуг). Наукова теорія готельного обслуговування (готельна сервісологія) ще не сформована, недостатньо розвинена, не представлена науковою спільнотою і численними суб’єктами економіки і суспільством, що працюють над наданням готельних послуг і користуються послугами цієї сфери. В результаті багато актуальних питань розвитку сфери готельних послуг не можуть бути вирішені без теоретичного розуміння сутності сервісу і розвитку наукової теорії послуг (готельна сервісологія). При цьому такі дослідження теоретичних основ сфери готельних послуг матимуть не тільки теоретичну, але і в значній мірі прикладну цінність, оскільки специфіка технології виробництва в сфері готельних послуг, ресурсна складова і цільова постановка безпосередньо визначають систему управління і маркетингу в сфері готельних послуг.
The relevance of the statistic begins when in the minds of postindustrial development the sphere of restaurant service is intensively developing, new services and technology have appeared, and the globalization of the restaurant sector has made it possible to state the competitiveness of food in the restaurant sector. Yak galuz ekonomiki, Ukrainian restaurant service is guilty of more and more focus on consumer and interest of foreign tourists and survivors of life, economic economy and suspension. The main method is the statty є development of restaurant service (restaurantology) as a scientific and methodical basis for the development and promotion of services in the restaurant business, to enter the warehouse of the current economy of Ukraine. The statutes of the restaurant service policy are being formed (service policy in the restaurant service management) as the scientific basis of the restaurant business design and the evaluation of the quality of service in the restaurant service, the development of the sphere of service in the restaurant service, the development of the The market of this kind of services, the development of service and information technologies and communications, is able to display the functional and decomposition of restaurants (complexes of restaurant services). The broken science theory of hotel service (hotel service) has not yet been formed, insufficiently rooted, not represented by the scientific spirit and numerical subjekts of the economy and the suspension, which is to work on the hope of the last guests. As a result of the abundant current nutrition and development of the sphere of hotel services, there can be no change without a theoretical rationalization of the day service and the development of scientific theory of services (hotel serviceology). At the same time, the advancement of the theoretical foundations of the sphere of hotel services is not only theoretical, but in the meaning of the world, applied value, some specificity of technology in the sphere of hotel management services, resource storage and production of the sphere of production.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3119
ISSN: 2708-4949 (print)
2709-9776 (online)
DOI: 10.24025/2708-4949.1-2(3-4).2021.242686
Issue: 1-2(3-4)
First Page: 75
End Page: 83
Appears in Collections:№1-2(3-4)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdfТерещук218.23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf75.97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf138.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.